AB-testen

E-Expansion - blog AB-testen

Maak je website beter op basis van feiten met behulp van AB-testen

Wijzigingen doorvoeren op je website is leuk, maar wat leidt nu uiteindelijk tot meer resultaat en/of conversies? Om hier achter te komen wordt er steeds meer gebruik gemaakt van AB-testen. Via AB-testen hebben wij in het verleden al diverse webshops naar een hoger level getild, de kennis en ervaring die wij hiermee hebben opgedaan gebruiken wij dan ook direct in nieuwe website designs.

Over sommige zaken blijft helaas altijd twijfel bestaan, bijvoorbeeld waar moet de bestelknop? Welke kleur of formaat moet deze hebben? Het design van je website bepaald mede de keuzes voor dit soort vragen. Door te gaan AB-testen kunnen we antwoord krijgen op deze vragen en dus je website verder optimaliseren.

Wat is AB-testen?

Bij een AB-test wordt er een kopie gemaakt van een bestaande pagina in je website. De bezoekers die je website bezoeken worden dan verdeeld in twee groepen waarvan de helft variant A kan bekijken en de andere helft variant B. Het doel van een AB-testen is achterhalen welke versie de meeste conversies oplevert. Aan de hand van het meten van het conversiepercentage en de omzet van de twee varianten kunnen we bepalen welke versie het beste resultaat behaald.

Het is essentieel om een conversiedoel te gaan bepalen, wat willen we precies dat de bezoekers doen op deze pagina? Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Product bestellen
  • Klikken op een link
  • Inschrijven voor de nieuwsbrief
  • Een offerte-aanvraag

Afhankelijk van het aantal bezoekers en de verschillen in conversie kan je na enige tijd met grote zekerheid zeggen welke variant het beste werkt. Op deze manier kunnen we op basis van data (feiten) de website optimaliseren en zorgen voor het beste resultaat.

Wat kunnen we allemaal testen?

Met AB-testing kunnen we zo ongeveer alles testen, het enige waar we rekening mee moeten houden is dat we de keuzes baseren op voldoende bezoekersaantallen en dat we goed onze doelstellingen voor ogen hebben. Een aantal zaken die we kunnen AB-testen zijn:
  • Teksten op een knop
  • Kleur, positie en formaat van een knop
  • Positie en grootte van een afbeelding
  • Inhoud en volgorde van pagina’s
  • Toevoegen van elementen zoals carousels etc.
  • Inhoud van een pagina, tekstuele wijzigingen, bullet points etc.

Waarom moet ik AB-testen?

Uiteindelijk is resultaat voor elke onderneming erg belangrijk. Het maakt dus eigenlijk niet uit wat jij, je baas of andere collega’s mooier vinden. Met behulp van AB testen laat jij je klant beslissen over hoe jouw website eruit moet gaan zien. Door middel van AB-testing nemen we beslissingen over de look & feel van je website door middel van de harde feiten. Dus stop met gokken en ga meten en optimaliseren!

Met AB-testing wordt je website in kleine stappen verbeterd. Er zijn geen grote wijzigingen tegelijk waardoor je trouwe bestaande klanten zich vertrouwd blijven voelen. Zo boeken we stap voor stap vooruitgang.