Home » 5 tips voor een functioneel design

5 tips voor een functioneel design

Hieronder lees je 5 bruikbare tips die je kan gebruiken bij het bepalen van een functioneel design.

1. De kracht van de eerste indruk

Je homepage is het visitekaartje van jouw bedrijf. Op deze plek komen de meeste bezoekers binnen op je website. Dé plek om jouw potentiële klant te overtuigen en op jouw website te laten rondkijken.
Zorg ervoor dat je in één oogopslag duidelijk ziet wat je doet, wie je bent en wat jou onderscheidt van anderen. Een pakkende foto of illustratie kan hierbij al veel effect hebben. Visueel is het belangrijk dat het design past bij de huisstijl van jouw bedrijf of organisatie. De volgende tips gaan verder in op de details voor een functioneel design.

Wist je dat driekwart van je website bezoekers niet naar beneden scrolt? Houdt de teksten daarom kort en krachtig. Zet belangrijke informatie bovenaan in de homepage. Zorg voor een duidelijke verdeling van hoofdstukken en werk met tussenkoppen in de tekst.

2. Navigatiemenu

Naast een prikkelende homepage is het belangrijk dat het navigatiemenu duidelijk is. Functioneel design gaat hier boven vorm. De meeste bezoekers bekijken een website van linksboven naar rechtsonder. Plaats het menu daarom bovenaan in de homepage, bijvoorbeeld rechts van het logo. Beperk de categoriepagina’s tot een maximum aantal van 6 tot 8. Op deze manier wordt de menubalk niet te vol en blijft het overzichtelijk. Indien nodig kun je ervoor kiezen om een zogenaamd ‘dropdown’ menu toe te voegen onder een specifieke categorie.

3. Kleurgebruik

Gebruik de bestaande kleuren van je huisstijl in het design van je website. Op deze manier creëer je eenheid en vertrouwen. Beperk het aantal kleuren en maak het niet te bont. Om onderscheid te maken tussen verschillende hoofdstukken kun je bijvoorbeeld gebruik maken van een lichtgrijze neutrale achtergrondkleur.
Wil je opvallen met bijvoorbeeld een call-to-action button? Denk je aan een contact- of winkelwagen button? Gebruik dan een afwijkende opvallende kleur. Oranje is een perfect activerende kleur! In deze blog lees je meer over de kleurengebruik en winkelwagen buttons.

4. Illustraties

Heeft jouw bedrijf of product unieke eigenschappen of voordelen (USP’s)? Benadruk deze dan met een eenvoudige illustratie. Op deze manier wordt er extra focus aangebracht en heb je meer kans dat de bezoeker dit onderdeel ziet en onthoudt. Een opvallende kleur kan hierbij nog voor extra focus zorgen. Op de website flaticon.com kun je veel illustraties gratis downloaden.

5. Zee aan lettertypes

Er zijn duizenden verschillenden lettertypes ook wel fonts genoemd. Een lettertype roept een bepaald gevoel bij je op. Ga je voor zakelijk, formeel of juist wat speels en informeler? Zorg voor een duidelijke keuze hierin. Kies, indien mogelijk, voor een lettertype dat gebruikt wordt in jouw logo. Of kies een lettertype dat hier goed bij aansluit. Een combinatie van verschillende lettertypes kan verrassend goed werken. Het zorgt voor contrast en het draagt bij aan een prettige leesbaarheid.  Probeer eens een afwijkend lettertype in de tussenkoppen. Let er wel op dat de leesbaarheid uiteraard het belangrijkste is!

Ons team bestaat uit website developers en designers. Samen helpen we jou met het bouwen van jouw next-level website.
Wil je meer weten?  Neem contact op met ons we kijken graag naar de mogelijkheden!

Je kunt ons telefonisch bereiken via 040 304 67 55 (geopend van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30) of laat een berichtje achter via het onderstaande contactformulier.

Contactformulier