Home » 5 tips voor een mobielvriendelijke website of webshop

5 tips voor een mobielvriendelijke website of webshop

Dagelijks stijgt het aantal zoekopdrachten in Google via mobiele telefoons. Een mobielvriendelijke website of webshop is daarom niet meer weg te denken.
Terug in 2015 werden er voor het eerst meer zoekopdrachten in Google geplaatst via smartphones dan via de desktops. Is jouw website al mobile-friendly? Hieronder vind je alvast 5 tips.

1. Responsive design

Online aankopen worden ook meer en meer via smartphones gedaan. Veel webshops ontvangen op dit moment al meer dan 50% van hun bezoekers via mobiele apparaten.
Het is daarom een vereiste dat jouw website mobile responsive is. Dit houdt in dat je jouw website ‘schaalt’ naar het formaat van het mobiele apparaat.

Mobielvriendelijke website van E-expansion
5 tips voor een mobielvriendelijke website of webshop 3

2. Navigeren

Op een desktop heb je meer ruimte om te gebruiken voor teksten, actieknoppen en afbeeldingen. Je oog navigeert vaak van links naar rechts en gaat dan verder naar beneden. Een smartphone of tablet heeft vanzelfsprekend minder ruimte voor deze content. Als gebruiker scroll je meestal al snel naar beneden. Het design van je responsive website dient hier rekening mee te houden. Plaats bovenin het vertrouwde ‘hamburger-menu’. Steeds meer mensen raken vertrouwd met het menu-icoontje. Het bespaart automatisch een hoop ruimte en zorgt ervoor dat je alle categorieën goed kunt weergeven en verbergen. Extra tip: Laat het menu mee-scrollen. Op die manier kun je altijd het menu benaderen.

E expansion blog menu leesverder

3. Lettertypes en koppen

Om een goede leesbaarheid te houden is het aan te raden om het lettertype niet kleiner dan 14 punten te maken. Zo blijft de tekst goed leesbaar. Plaats ook koppen boven de geschreven alinea’s. Op die manier houd je overzicht, wat weer ten goede komt voor de gebruikerservaring. Probeer de teksten niet te lang te maken. Heb je toch een stuk (informatieve) tekst? Kies dan voor een ‘Lees verder-icoon’.

4. Voorkom afleiding

Naast een duidelijke layout en ‘page-scroll’ is het belangrijk om niet te veel afleiding op je website te plaatsen. Vermijdt te grote pop-ups. Dit kan irritatie opwekken met een vertrekkende bezoeker als gevolg. Probeer ook consistent te zijn in de opbouw en structuur van de pagina’s. De bezoeker zal zich hierdoor vertrouwd voelen. Zo houd je de bezoeker vast op jouw pagina en voorkom je een hoog ‘bounce’ percentage.

5. Snelheid mobielvriendelijke website

Google heeft de mobiele snelheid als standaard gebruikt voor de rankingsfactor van jouw website. Heel logisch aangezien het meeste zoekverkeer al vanaf mobile devices komt. Te grote (in KB’s) afbeeldingen zijn funest voor de snelheid van je website. Zorg er daarom voor dat de afbeeldingen maximaal gecomprimeerd of verkleind worden. Maak voor de mobiele website een aparte, kleinere banner-afbeelding. Deze afbeelding wordt alleen ingeladen wanneer de bezoeker surft vanaf een mobiel apparaat. Voor de desktop-variant gebruik je een groter formaat banner. Het beeldscherm is tenslotte ook een stuk groter en je wilt geen pixels in je afbeelding tellen.

Samengevat: tegenwoordig is het een vereiste dat je website mobielvriendelijk is. In eerste plaats voor de bezoeker van jouw website. Je wilt tenslotte een duidelijke weergave en ervaring bieden. In de tweede plaats is jouw mobielvriendelijke website goed voor de indexering in Google. Wil jij weten of jouw website mobile-friendly is? Je kunt het hier testen. Uiteraard helpen de specialisten van E-expansion je graag verder met het optimaliseren van jouw website of webshop!

Je kunt ons telefonisch bereiken via 040 304 67 55 (geopend van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30) of laat een berichtje achter via het onderstaande contactformulier.

Contactformulier