E-Expansion

Abonnementen worden steeds populairder

Abonnementen bestaan al jaren – denk maar aan een automatische incasso bij een nutsbedrijf, telefoonprovider of een sportvereniging. Nu wordt het concept ook steeds populairder in e-commerce via de zogenaamde “subscription commerce”.

De markt van abonnementen in Europa is ongeveer 350 miljard euro groot. Zo’n 5% van de consumptie van Europese gezinnen wordt besteed aan abonnementen. Dat komt neer op gemiddeld 130 euro per gezin! Daarnaast zijn automatische incasso’s erg populair voor terugkerende betalingen. Een gemiddeld huishouden heeft zes automatische incasso’s lopen. Dankzij de populariteit van subscription commerce zal dat aantal hard stijgen. Het zorgt voor gemak bij zowel de consument als de retailer.

De voornaamste reden om te kiezen voor een abonnementsformule is het gemak en de service om iets in huis geleverd te krijgen. Afhankelijk van de aard van het product, hoeft men geen dure aankoop te doen, want je betaalt per maand in plaats van in één keer een hoog bedrag. Waarbij ook het onderhoud veelal is inbegrepen. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders bereid zijn 40 tot 70% extra te betalen voor een abonnementsformule ten opzichte van een eenmalige aanschaf van een product.

Abonnementen zijn gefocust op een lange termijn relatie

Abonnementsvormen hebben sinds een aantal jaren een sterke focus op B2C, maar ook B2B organisaties hebben interesse in deze vorm van zaken doen.

In de particuliere business (B2C) merken we op dat niet alleen traditionele aanbieders maar ook producenten van verbruiks- en gebruiksartikelen abonnementsvormen steeds meer omarmen. Neem bijvoorbeeld het abonnement op de scheermesjes of een abonnement op sokken, T-shirts en/of boxershorts. Het is dé manier om klanten te binden en een lange termijn relatie aan te gaan. Uiteraard wel met de mogelijkheid om het abonnement te pauzeren op ieder willekeurig moment, De kosten voor het aantrekken van nieuwe klanten of telkens opnieuw een bestaande klant te overhalen nemen jaar op jaar toe. In sommige gevallen is zelfs een verdubbeling zichtbaar. Een lange termijn relatie aangaan is veel interessanter dan een eenmalige verkoop realiseren. Bovendien is elke aankoop een  moment waarop een klant bewust een drempel over moet – waarbij de overweging wordt gemaakt of de aankoop nog nodig is.”

Gemak

Steeds meer organisaties richten zich op formules waarin alle types van verbruiksartikelen gekoppeld worden aan een terugkerend model. Enkele voorbeelden hiervan zijn: de slimme koelkast die ervoor zorgt dat verbruikte producten automatisch besteld worden of HP die ervoor zorgt dat je nooit meer zonder inkt komt te zitten in je printer. De printer ‘bestelt’ zelf nieuwe inkt als deze een bepaald niveau bereikt. Kortom, abonnementsformules worden steeds belangrijker naar de toekomst toe. En wat in één land werkt, kan relatief gemakkelijk gekopieerd worden naar een ander land, mits je de juiste betaalmethodes selecteert.”

Voordelen

Een abonnementenmodel biedt de nodige voordelen, de customer life time value wordt groter en dure producten worden aantrekkelijker voor een groter publiek vanwege de deelbetalingen. Een maandelijks terugkerende omzet betekent voor retailers een duurzame klantrelatie en maakt dat ze een betere omzetprognose kunnen maken.

Abonnementen integreren in jouw webwinkel

Wanneer je abonnementen wilt integreren dien je over een aantal zaken goed na te denken. Wat is het voordeel dat je aanbiedt aan de klant? Is het een verwenmoment voor de klant wanneer zij het product maandelijks thuis ontvangen? Krijgt de klant de mogelijkheid om het abonnement op elk willekeurig moment te annuleren of te pauzeren? Wil je hier een keer met een expert over sparren? Neem dan contact met ons op!

Are you ready to boost your business?

E-Expansion - Logo - met tekst

Contactformulier

Je kunt ons telefonisch bereiken via 040 304 67 55 (geopend van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30) of laat een berichtje achter via het onderstaande contactformulier.