Home » Bezoekers verlaten de winkelwagen zonder af te rekenen

Bezoekers verlaten de winkelwagen zonder af te rekenen

Bezoekers verlaten de winkelwagen maar ik heb geen idee waarom. Waarschijnlijk klinkt dit toch wel herkenbaar, helaas… We maken het allemaal weleens mee dat mensen je producten zoeken, vinden en toevoegen aan de winkelmand maar dan afhaken. Of zelfs in het check out proces nog afhaken. Zeer frustrerend omdat de bezoeker deze beslissing zelf maakt en jij hier, tot nu, geen invloed op hebt. Je vraagt jezelf af waarom ze afhaken maar kan hier nog geen antwoord op geven. Bezoekers verlaten de winkelwagen om verschillende redenen. De voornaamste lees je hieronder.

Bezoekers verlaten de winkelwagen maar wat zijn de redenen hiervoor?

Bezoekers verlaten de winkelwagen om verschillende redenen. We gaan hier even uit van een bezoeker vrij ver in het aankoopproces zit en dan toch afhaakt. Bezoekers zijn hierdoor geïnteresseerd in je product, zelf zo geïnteresseerd dat ze overwegen je product te kopen door het in je winkelwagen te plaatsen. Het komt bijvoorbeeld ook niet vaak voor je met een spijkerbroek in je hand naar de kassa loopt en dan besluit naar buiten te lopen zonder spijkerbroek. Online zie je dit wel gebeuren. Bezoekers verlaten de winkelwagen hier omdat het online makkelijk is af te haken want in de winkel is de kans groot dat iemand je aanspreekt.

Online zijn er verschillende redenen waarom mensen hier afhaken en veel valt terug te herleiden dat er geen druk uitgevoerd wordt om ze op dat moment het product te laten kopen. Je kan namelijk zonder dat iemand hier invloed op uitgeoefend je winkelmand verlaten en terug naar webshop gaan of zelfs de webshop verlaten. In een fysieke winkel zal een oplettende medewerker vragen waarom je de winkel verlaat en je proberen te verleiden het product toch te kopen.

Andere redenen zijn bijvoorbeeld dat je verplicht een account aan moet maken. Hier zijn we redelijk allergisch voor omdat we denken ergens aan vast te zitten of dat onze gegevens op straat komen te liggen. Daarnaast zijn onverwachte (extra) kosten de grootste doorn in het oog. We voelen ons dan belazerd en de goodwill is dan meteen weg. Door het gemak op internet zoeken we dan liever wat langer naar de juiste prijs.

Andere belangrijke reden is dat bezoekers twijfelen aan veiligheid van de betaalprocedure of zelfs je webshop zelf. Je dient ervoor te zorgen dat men veilig kan betalen maar laat ook blijken dat men veilig betaald. Sluit je aan bij een keurmerk en geef duidelijk aan welke betaalmethoden aangeboden worden en hoe je de veiligheid waarborgt. Bezoekers verlaten de winkelwagen minder snel wanneer dit op orde is.

Wat ook een zeer belangrijke reden is, is dat het check out proces te moeilijk is waardoor bezoekers er simpelweg niet uitkomen. Zorg voor een overzichtelijke en simpele check out. Besteed niet teveel aandacht aan randzaken die bezoekers af kunnen leiden. Dat kan ervoor zorgen dat hun aandacht weg is en ze niet meer af willen rekenen. Voorkom ook bijvoorbeeld dat je in deze fase alsnog een account aan moet maken en maak het niet te moeilijk met allerlei vinkjes en formulieren die goedgekeurd moeten worden. Men wil duidelijk en overzichtelijk een aantal stappen doorlopen zonder verrassingen.

Omdat we internet bezoekers verwennen met gebruiksvriendelijke navigatie optimalisatie werken we het ook in de hand dat ze makkelijk switchen tussen websites om hun producten te zoeken. Hierdoor wordt de winkelwagen in veel gevallen gebruikt als een verzamelbak of verlanglijstje waar ze later (hopelijk) op terugkomen. Hoe meer we de bezoekers met onze navigatie optimalisatie verwennen hoe ”luier” deze ook worden en niemand wil achterblijven op gebied van klant vriendelijkheid.

Dit kan je vergelijken met het tegemoetkomen van de bezoekers op verschillende manieren. Een soortgelijke gekte heeft er destijds ook toe geleid dat de verzendkosten € 0,- werden. Gevolg is dat men onnodig veel koopt en terugstuurt en er pakhuizen vol retouren staan. Bezoekers verlaten de winkelwagen nog steeds wanneer ze zien dat er verzendkosten betaald moeten worden.

Je kunt ons telefonisch bereiken via 040 304 67 55 (geopend van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30) of laat een berichtje achter via het onderstaande contactformulier.

Contactformulier