Conversie tijdens de zomermaanden

Gelukkig hebben we dit jaar al een paar mooie zomerse dagen gehad en daar is over het algemeen iedereen ook wel positief over te spreken maar hoe zit het eigenlijk met mijn conversie tijdens de zomermaanden? Mensen worden over het algemeen toch vrolijker wanneer de zon schijnt maar waarom? Waarschijnlijk door de lekkerdere temperatuur, dat we meer naar buiten kunnen gaan en omdat er ook meer te doen is in je omgeving en je dus ook meer onderneemt qua activiteiten. Al zitten hier momenteel door COVID-19 enkele restricties aan vast.

Wat is de connectie tussen je conversie en de zomermaanden?

Zoals net aangegeven zijn we op persoonlijk gebied een stuk ondernemender wanneer het mooi weer is. We willen naar buiten en het liefst zo lang mogelijk van het buiten zijn genieten. Een lange wandeling of fietstocht, vrienden of familie opzoeken, de horeca bezoeken of misschien wel het water opzoeken. Allemaal activiteiten waardoor we wegblijven van onze schermen zoals laptop, tablet en mobiele telefoon en daarmee dus ook bij de websites en webshops.

Hierdoor dalen de bezoekersaantallen en resulteert dit in veel gevallen ook tot een daling in de conversie tijdens de zomermaanden. Uiteraard geldt dit niet voor alle websites en webshops maar voor veel ondernemers is dit wel het geval. Hoewel een daling in conversie tijdens de zomermaanden niet altijd aan het weer hoeft te liggen laten we je wel inzien dat deze kans zeer aanwezig is.

Seizoensgebonden producten

Verkoop jij seizoensgebonden producten maar zijn dit ‘zomerse’ producten dan zal je hier minder veel van merken omdat mensen geconfronteerd worden met deze producten. Ventilatoren, (mobiele) airco’s, zwembaden, tuinmeubelen zoals een loungeset of parasol zijn items die meer verkocht zullen worden naarmate het mooier weer wordt. De conversie tijdens de zomermaanden zal hier dus ook eerder stijgen dan dalen. Mensen ervaren bijvoorbeeld een ‘probleem’ zoals hitte in of om huis en gaan op zoek naar een ventilator of (mobiele) airco of parasol om verkoeling te zoeken.

Hoewel we door de buitenactiviteiten niet zo vaak op onze mobiele telefoon zitten kunnen we wel stellen dat we een soort impulsieve zoekacties verrichten als we ons ergens aan irriteren. Een compleet ander voorbeeld is dat we bijvoorbeeld s ‘nachts een nieuw matras kopen omdat we alweer wakker liggen omdat het bed niet meer fijn ligt.

Tijdens andere seizoenen merken we uiteraard hetzelfde. Wanneer het echt koud wordt merk je opeens dat je geen handschoenen meer hebt of dat je winterjas van vorig jaar eigenlijk toch niet meer zo fijn of mooi is en je liever een nieuwe koopt. Wat het seizoen voor je product ook is, zorg ervoor dat je tijdig klaar bent met alle operationele zaken om alle aanvragen te kunnen verwerken.

Niet seizoensgebonden producten

Uiteraard zijn er ook heel veel producten die niet specifiek aantrekkelijker worden in een bepaald seizoen. Wc papier hebben we in de winter net zoveel nodig als in de zomer en een onderbroek dragen we (de meeste mensen dan) gewoon iedere dag. Websites en webshops met dergelijke producten ondervinden wel een daling in conversie tijdens de zomermaanden omdat we minder op onze schermen te vinden zijn. Hoewel dit wellicht voor vele logisch klinkt is dit lang niet altijd zo omdat er niet direct een link gelegd wordt tussen mooi zomers weer en het product wat je verkoopt.

Hoe kan ik mijn conversie tijdens de zomermaanden verhogen?

Dit is de vraag die vaak voorkomt maar er is geen globaal antwoord wat deze vraag kan beantwoorden. Factoren zoals het soort product wat je verkoopt, de prijsklasse, de branche waar je je in begeeft en de klanten die je aanspreekt spelen hier allemaal een belangrijke rol in. Het is in ieder geval wel belangrijk dat je inzichtelijk hebt of je te maken hebt met een daling in conversie tijdens de zomermaanden. Wanneer dit het geval is kan je hier rekening mee houden door bijvoorbeeld extra intensief te adverteren in de maanden net voor de zomer. Resulteert dit in een hogere conversie dan kan dit de ‘klappen opvangen’ van de daling in conversie tijdens de zomermaanden.

Je kan ook proberen de link te zoeken tussen je eigen product en de eventuele behoefte daarvan tijdens de zomermaanden. Hierdoor lijkt je product meer seizoensgebonden en kan het bezoekers triggeren om het product aan te schaffen. Mocht dit beide niet lukken kan je ervoor kiezen om een zomers product te combineren met je eigen product.

Afhankelijk van de waarde kan je product en de marge waarmee je kan spelen kan je bepalen wat voor soort product je erbij aan kan bieden. Het is bijvoorbeeld niet reëel om een koelbox voor een paar blikjes drinken aan te bieden bij een aankoop van een dure sportauto. Aan de andere kant is het ook niet rendabel om een mobiele airco cadeau te geven bij de aanschaf van een paar sokken.

Heb jij het idee dat jou conversie tijdens de zomermaanden daalt maar weet je de vinger niet op de zere plek te leggen? Geen probleem, wij helpen je graag bij het zoeken naar een geschikte oplossing. Neem even contact met ons op en kom langs voor een kop koffie en laten we samen je uitdaging aanpakken!

Are you ready to boost your business?

E-Expansion - Logo - met tekst

Contactformulier

Je kunt ons telefonisch bereiken via 040 304 67 55 (geopend van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30) of laat een berichtje achter via het onderstaande contactformulier.