Home » E-commerce tips die je helpen groeien

E-commerce tips die je helpen groeien

Hier bespreken we enkele e-commerce tips die je kan gebruiken om je online onderneming een boost te geven. Deze tips zijn gekozen om je aan het denken te zetten over hoe wijzigingen ervoor kunnen zorgen dat je de gewenste boost kan realiseren. Dat kan met deze tips deels doordat sommige op korte termijn realiseerbaar zijn. Ze kunnen er deels voor zorgen dat je er snel iets van merkt en deels dat het kostenplaatje te overzien is. Hierbij moet ook aangegeven worden dat je het natuurlijk zo gek kan maken als je zelf wil en wanneer je er een compleet strategisch plan aan hangt het plaatje waarschijnlijk anders uitziet. 

Onze 7 tips

1. Website design

Wij zijn van mening dat je website je online visitekaartje is. Eén van de beste tips die we mee kunnen geven is dat je er dan ook voor moet zorgen dat het design van de website uitstraalt wat jij zelf uit wilt stralen naar de buitenwereld. Dit klinkt vanzelfsprekend en het volgende voorbeeld zal dit ook wel bevestigen.

Wanneer je bijvoorbeeld een outlet shop hebt in low budget meubels heeft het geen zin in een design te maken van een exclusieve high-end meubelzaak. Daarnaast is het gebruikelijk om bij het design van de site rekening te houden met het logo en eventueel de huisstijl omdat het zorgt voor eenheid en het bijdraagt aan de beleving van de bezoeker op je site. 

Wij adviseren je om goed te kijken naar het kleurgebruik van teksten, kolommen en knoppen. Bepaalde kleuren roepen bepaalde triggers in het menselijk brein op waardoor je een gewenste actie kan versterken of juist verzwakken. We hebben hier ook een blog over geschreven. Wij begrijpen dat het design van je site enorm belangrijk is en dat je er alles aan doet om de site zo mooi mogelijk te maken. Toch is het belangrijkste aspect in onze ogen dat je een site hebt die voldoet aan je verwachting.

Laten we als voorbeeld de meubel outlet nemen. Hier wil je dat mensen producten kopen en als men niet getriggerd wordt om door te klikken en een aankoop te doen heb je niks aan een site met enkel een mooi design. Zorg er dus middels kleurgebruik voor dat bepaalde aspecten opvallen en zorgen dat mensen erop klikken. 

2. Mobile first

Tips omtrent omgang met mobiele apparaten mogen natuurlijk niet ontbreken. Tegenwoordig heeft vrijwel iedereen in je omgeving een mobiele telefoon en worden veel zoektermen via mobiele apparaten gezocht. Het is daarom van belang dat je website ‘mobiel vriendelijk’ is. Eerder hebben we al gesproken over het belang van een goede mobiele versie van de site. Kort samengevat zijn er een aantal punten enorm van belang wanneer je naar de mobiele versie van je site kijkt.

Vanzelfsprekend moet de site overzichtelijk zijn. Voorkom dus dat mensen in en uit moeten zoomen om bepaalde delen van de site te zien of te lezen. Dit wekt irritatie op en zorgt er dus voor dat mensen je site verlaten. Dit geldt ook voor lange laadtijden.

Als men lang moet wachten op een bepaalde pagina wordt de site verlaten en gaan ze hun informatie ergens anders zoeken. Belangrijke tips om dit te voorkomen? Zorg er bijvoorbeeld voor dat foto’s gecomprimeerd zijn. Hoe kleiner de bestanden hoe sneller afbeeldingen geladen worden en hoe sneller de site dus zichtbaar is. Daarnaast adviseren wij goed te letten op afstanden van knoppen en links. Zorg dat ze niet te dicht bij elkaar staan zodat bezoekers per ongeluk op een verkeerde link klikken. Dit wekt ook irritaties op en zorgt ervoor dan ze je site verlaten. 

3. A/B test

Hiermee test je twee varianten van een bepaalde pagina of deel van de pagina van je website. Je kan je afvragen waarom je dit zou willen doen. Eigenlijk wil je kijken welke variant het beste aanslaat bij de bezoeker, echter moet er wel een doel achter zitten. Dit is vaak de conversie en daarmee bedoelen we een bepaalde actie die je op dat moment verwacht. Denk bijvoorbeeld aan de aankoop van een product of het aanvragen van een offerte. Als we de eerste tip van alle tips (website design) hierin meenemen kan je bijvoorbeeld kijken wat kleur variatie doet met het gedrag van bezoekers.

Om maar een voor de hand liggend voorbeeld te geven. Variant A heeft een zwarte knop en variant B een rode knop. Je kan er vrijwel altijd vanuit gaan variant B eerder dan wel beter gezien wordt door bezoekers en er daardoor ook eerder op gereageerd gaat worden. Nu is dit een zeer simpel voorbeeld maar het geeft wel weer wat het idee achter A/B testen is. 

Waar moet je rekening mee houden? Zorg er in ieder geval voor dat je prioriteiten stelt aan de verbeteringen die je denkt door te kunnen voeren. Als het goed is heb je zelf een aantal ideeën. Dat is vaak de reden om te overwegen een A/B test uit te voeren. Eén van de belangrijkste tips bij dit onderdeel is om vooral in de begin periode een A/B test uit te voeren met een idee wat relatief snel uitvoerbaar is. Hiermee bedoelen we dat de verbetering die je door wil voeren niet veel tijd en/of geld in beslag neemt.

Als je de eerste A/B test uitgevoerd hebt kan je een volgende punt van de prioriteitenlijst oppakken. Wanneer je alle punten afgerond hebt zijn er twee opties. Of je begint weer bij punt 1 om verder te optimaliseren of je gaat nieuwe punten onderzoeken. Lees hier meer over A/B testen. 

4. Nieuwsbrief

De tijd dat je mensen automatisch nieuwsbrieven kan sturen is voorbij. Tegenwoordig moet je toestemming vragen om iemand een nieuwsbrief te mogen sturen. Waarom wil je überhaupt een nieuwsbrief sturen? Dit kan uiteraard meerdere doeleinden hebben zoals het informeren van nieuwe producten, ontwikkelingen delen maar ook triggeren van een aankoop. Wanneer mensen geïnteresseerd zijn in je merk of je producten zullen de eerste twee wenselijk zijn. Heeft iemand zijn bestelling niet afgerond dan kan je deze benaderen met de laatste ‘nieuwsbrief’ om zo de aankoop toch een vervolg te geven. 

Verder gaat het ook om de manier hoe de nieuwsbrief ingericht wordt. Als je een mail ontvangt wil je eigenlijk al door het onderwerp geënthousiasmeerd worden omdat de kans dan groter is dat je de mail ook opent. Staat het onderwerp je al niet aan dan is de kans groot dat je de mail ongeopend verwijderd. Hoe vaker dit voorkomt hoe groter de kans dat men zich uitschrijft voor je nieuwsbrief waardoor ze niet meer te benaderen zijn. Zorg er dus voor dat je relevante informatie deelt en met pakkende tekst en afbeeldingen werkt waardoor je de lezer enthousiast maakt.      

5. Gebruik van Social media

We kunnen tegenwoordig niet meer zonder! Dat is ook de reden waarom uitingen via sociale kanalen zo in trek zijn bij bedrijven. Het voordeel is dat iedere gebruiker al veel informatie aangeleverd heeft. Denk bijvoorbeeld aan naam en leeftijd maar ook aan interesses en locaties. Dit is natuurlijk nuttige informatie wanneer je een bepaalde doelgroep gaat benaderen. Daarnaast moet je kijken waarvoor je social media in gaat zetten. Wil je dat mensen een aankoop doen op je site of wil je ze bijvoorbeeld alleen informeren.

Als je bijvoorbeeld reeds online gezocht hebt naar een nieuwe stofzuiger is de kans groot dat je opeens reclame voorbij ziet komen over stofzuigers. Het kan hier bijvoorbeeld gaan over een specifiek model waar je naar gekeken hebt, met de intentie dat je deze koopt of dat je bijvoorbeeld een blog kan lezen over de voordelen van bepaalde stofzuigers. Intentie is uiteindelijk wel een aankoop maar in eerste instantie probeer je de bezoeker te interesseren om er meer over te lezen.

6. Verzending en retouren

Als je geen gratis verzending aanbiedt sta je al meteen met 1-0 achter. Zo werkt het tegenwoordig eenmaal. Voor 23:00u besteld, de volgende dag in huis is ook een bekende kreet. De klant is koning en dat blijkt inderdaad aan de verzend mogelijkheden die aangeboden worden. In extreme gevallen wil dit ook zeggen dat de logistieke tak nachtdiensten moet draaien om de pakketten ook daadwerkelijk tijdig bij de klant te kunnen leveren. Voor kleine(re) partijen is het prijstechnisch praktisch onmogelijk hierin mee te gaan. Welke tips helpen mij hiermee goed om te gaan?

Bekijk wat hier een realistisch doel is. Heb jij een dagelijkse pick-up om 17:00u dan kan je ervoor kiezen dat orders tot 16:00u dezelfde dag nog verstuurd worden. Afhankelijk van de branche of het product is dit ook vaak geen probleem. Zijn je producten veelal + €100,- dan maakt het ook niet veel uit of je gratis verzending vanaf € 50,- of vanaf € 75,- aanbiedt. Heb je een product wat sowieso niet leverbaar is binnen 1 dag dan valt heel deze USP weg.

Wederom een eenvoudig voorbeeld. Stel je koopt een auto online die samengesteld moet worden dan snapt iedereen dat die niet de volgende dag bij je thuis op de stoep staat. Bekijk wat realistisch is en kijk wat de concurrenten doen. Kan of wil je niet mee in hun USP’s zorg er dan voor dat je deze op een andere manier compenseert.

Dit kan bijvoorbeeld met retourneren. Gratis retour aanbieden is hierin een voorbeeld. Ophaalservice is een andere oplossing, een wasmachine retourneren is bijvoorbeeld eenvoudiger wanneer deze opgehaald wordt dan dat je deze zelf weg moet brengen. Het spelletje is niet om overal de goedkoopste of snelste in te zijn maar een middenweg te vinden waarin jij je prettig voelt en de klant ook genoegen mee neemt.

7. Reviews

Reviews kunnen van groot belang zijn voor een bezoeker van je site. Op een site heb je geen persoonlijke interactie waardoor je de bezoeker niet zelf kan helpen. Het design, de tekst en afbeelden, de werking en snelheid zijn belangrijke factoren waarop de bezoeker bepaald of je site voldoet aan de verwachting of niet. Met het aanbieden van reviews kan je de bezoekers een veiliger gevoel geven en meer informeren over je product of dienst. Omdat andere hun mening over jouw product of dienst mededelen hangt de bezoeker daar een bepaalde waarde aan.

Je kan zelf van alles vertellen maar als er alleen maar slechte reviews bij geplaatst worden zal de bezoeker naar alle waarschijnlijkheid niet overgaan tot een aankoop. Zorg ervoor dat de verwachting van je product of dient ook beschreven wordt in de beschrijving zodat men niet voor verrassingen komt te staan. Mensen zijn ook eerder geneigd om slechte reviews te plaatsen dan goede. Daarnaast geven goede reviews je een betere waardering waardoor je ook eerder zichtbaar wordt in het organisch zoekverkeer.

Hopelijk kunnen bovenstaande tips je op weg helpen om een inschatting te maken welke onderdelen bijdragen je onderneming een boost te geven. Deze tips zijn ervoor bedoeld je een beeld te geven in de mogelijkheden die je wellicht kunnen helpen. Zijn er andere zaken of tips waarvan je denkt dat deze je onderneming wellicht kunnen helpen neem dan gerust contact met ons op. Wij staan altijd klaar om met ambitieuze ondernemers te sparren over bijvoorbeeld tips en te kijken hoe we een bijdrage kunnen leveren aan de gewenste groei.

Je kunt ons telefonisch bereiken via 040 304 67 55 (geopend van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30) of laat een berichtje achter via het onderstaande contactformulier.

Contactformulier