Impact van Voice Search op SEO

Voice Search wordt steeds belangrijker binnen E-commerce wordt er steeds meer tijd en aandacht aan besteed. Wat is Voice Search precies en waar moeten we rekening mee gaan houden? In dit artikel lees je alles over voice search én hoe je jouw SEO-strategie daarop kunt aanpassen.

Wat is Voice Search precies?

Bij het gebruik van Voice Search geef je een gesproken zoekopdracht aan een zoekmachine. Dat kan bijvoorbeeld rechtstreeks in je Chrome-browser of in je persoonlijke assistenten zoals Siri, Google Assistant, Cortana (Microsoft) en Alexa (Amazon). De ontwikkeling van deze technologie gaat erg snel en er komen dan ook steeds meer apparaten bij die via spraak bediend kunnen worden.

Er zijn mogelijkheden genoeg om als gebruiker iets met Voice Search te doen. Het wordt steeds populairder en ook in onze directe omgeving merken we dat het steeds meer gebruikt wordt, de daadwerkelijke cijfers zijn indrukwekkend.

De toekomst van Voice Search

Google heeft in 2014 bekend gemaakt dat ongeveer 55 procent van de Amerikaanse tieners tussen 13 en 18 jaar oud dagelijks Voice Search gebruiken. Tijdens de Google keynote van 2018, gaf de CEO van Google aan dat 20 procent van de zoekopdrachten via de mobiele app en Android-devices zijn geïnitieerd door Voice Search. Op dat moment waren dat 10 miljard gesproken zoekopdrachten per maand. Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer de helft van deze zoekopdrachten vanuit huis wordt gedaan, de rest is onderweg (bijv. in de auto).

De verwachting van Comscore is dat ongeveer de helft van alle zoekopdrachten in 2020 via Voice Search zal gaan. Deze groei wordt voor een deel veroorzaakt doordat de spraakherkenning (voice recognition) steeds beter wordt. De foutmarge bij bijvoorbeeld Google is op dit moment nog maar 8%, terwijl dat twee jaar geleden nog 25% was. IBM Watson heeft momenteel een foutmarge van 5,5% en zij streven naar 5,1 procent omdat mensen van elke twintig woorden die ze horen, een tot twee woorden missen. Bij een foutmarge van 5,1 procent zit je dus op hetzelfde niveau als twee mensen die met elkaar praten.

Voice Search is anders dan een getypte zoekopdracht

Er zijn grote verschillen tussen een getypte en een gesproken zoekopdrachten, daarom moet je hier ook rekening mee gaan houden in je SEO-strategie.

1. Gebruik van vraagwoorden
Een gesproken zoekopdracht bevat vaak vraagwoorden, zoals wie, wat, welke, waar, wanneer, hoe, waarmee, waarvan en hoeveel. Wanneer wij een zoekopdracht intypen in Google wordt er vaak kort en bondig gezocht. Bij Voice Search wordt een complete, natuurlijke vraag gesteld, zoals je dat normaal ook zou doen.

2. Meer longtail zoekwoorden
De zoekopdrachten worden als gevolg van het vorige punt langer. Waar je normaal zou intypen ‘weer Eindhoven’ krijg je nu ‘wat is het weer in Eindhoven’.

3. Context en intentie
Door gesproken taalgebruik wordt de context en intentie van een zoekopdracht veel duidelijker. Bij een zoekopdracht naar ‘inktjet printer’ heb je geen idee van de zoekintentie; wil ik er een kopen, laten repareren, zoek ik afbeeldingen, cartridges, recensies et cetera. Door meer natuurlijk taalgebruik is de context en intentie van de gebruiker beter te achterhalen.

4. Lokaal
Voice Search wordt veel mobiel gebruikt, bijvoorbeeld onderweg in de auto. Gesproken zoekopdrachten zijn drie keer zo waarschijnlijk lokaal dan getypte zoekopdrachten.

5. Steeds vaker één antwoord
Gegeven het toenemende gebruik van persoonlijke assistenten en steeds meer devices zonder scherm, krijg je vaak direct één antwoord. Een pagina met meerdere zoekresultaten (SERP) waarbij je zelf een resultaat kunt kiezen is er dan niet meer bij. Er zijn steeds minder handelingen en stappen nodig om te vinden waarnaar je op zoek bent.

Een passende SEO-strategie voor Voice Search

Bij Voice Search is de manier van zoeken anders dan bij getypte zoekopdrachten. Om in te spelen op ontwikkelingen rondom Voice Search is het zaak z.s.m. je SEO-strategie aan te passen.

1. Actualiseer je zoektermenonderzoek
Door de combinatie van vraagwoorden en longtail zoektermen, is het een goed idee om je zoektermenonderzoek hierop aan te passen. Houd daarbij de gesproken context in je achterhoofd en ga na hoe mensen over je bedrijf, diensten of producten praten.

2. Schrijf passende content
Met je zoektermen als basis schrijf je passende content. Door dit nu al te doen kun je actief werken aan je ranking, die later alleen maar waardevoller wordt naarmate Voice Search groter wordt. Denk ook aan het toevoegen van een lijst van veelgestelde vragen (FAQ) aan je website. Doordat deze vraagwoorden bevatten, draagt deze content ook bij aan het volgende punt: featured snippets.

3. Featured snippets
Een featured snippet is content van derden die in Google bovenaan de resultatenpagina wordt getoond en het antwoord op de zoekopdracht bevat. Een featured snippet neemt daarmee veel ruimte in beslag en zorgt voor een hoge zichtbaarheid. Bij een gesproken zoekopdracht is de kans groot dat een persoonlijke assistent dit antwoord gaat geven aan de gebruiker. Ga dus direct aan de slag met featured snippets door het beantwoorden van een vraag en gebruik te maken van microdata.

4. Rich snippets
Rich snippets zijn toevoegingen aan de standaardresultaten waardoor een zoekresultaat wordt verrijkt met aanvullende informatie en daardoor beter opvalt. De zoekmachine helpt bij het bepalen van de relevantie en een hogere click through rate (CTR). Denk daarbij aan de sterren (reviews), weergave van het kruimelpad, evenementen, video’s, recepten enzovoorts.

5. Location based SEO
Veel gesproken zoekopdrachten zijn gebaseerd op locatie. Mensen zoeken bijvoorbeeld naar een garage of een goed restaurant in de buurt. Er komt door Voice Search nog meer focus op local SEO te liggen. Hierbij optimaliseer je jouw website door zoveel mogelijk informatie over de locatie van je bedrijf op te nemen. Wanneer mensen in de buurt zijn of zoeken op jouw locatie, zal je website hoger ranken.

6. Geef Bing ook aandacht
Google domineert als zoekmachine voor desktop en mobiel. Maar wist je dat Siri, Alexa en Cortana allemaal standaard Bing als achterliggende zoekmachine gebruiken? Het aandeel van Google is nog steeds groter, maar voor Voice Search is het verstandig om Bing ook mee te nemen in de analyse van je rankings.

Conclusie

Persoonlijke assistenten en devices die deze in huizen en bedrijven brengen, kennen een sterke groei. Naast leuke features zoals muziek afspelen of het spraakgestuurd bedienen van home automation is het ook erg handig om te navigeren en vragen te stellen. Daardoor is het erg belangrijk dat je website optimaal is ingericht voor het beantwoorden van dergelijke vragen.

Benieuwd hoe je dit het beste kunt aanpakken? Neem contact op met één van onze specialisten, wij helpen je graag verder!

Are you ready to boost your business?

E-Expansion - logo met slogan

Contactformulier

Je kunt ons telefonisch bereiken via 040 304 67 55 (geopend van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30) of laat een berichtje achter via het onderstaande contactformulier.