Kleuren voor een koopknop

Iedere website heeft een aantal knoppen met allemaal een bepaalde functie. Denk hierbij aan bijvoorbeeld meer informatie, bestellen, aanmelden. Wat zijn nu de belangrijkste kleuren voor een koopknop? Ze roepen in ieder geval allemaal een bepaalde actie op. Je doel is dat de bezoeker deze actie uitvoert dus is het van belang dat de knop goed opvalt. Aan de andere kant heb je een site in een bepaalde huisstijl en kan een bepaalde kleur knop helemaal niet in de huisstijl passen, wat dan?

Hier sta je voor de eerste keuze, wil ik een knop die mooi bij de site past maar er niet uitspringt of wil ik een afwijkende kleur knop die wel opvalt maar misschien minder mooi is. Onze mening… ga voor optie 2. Het is belangrijker dat de actie uitgevoerd wordt dan dat iedereen over de knop heen kijkt. Daarbij is er genoeg speelruimte in kleuren dus is er vrijwel altijd een kleur te kiezen die zowel de aandacht trekt als bij de site past.

Wat zijn belangrijke kleuren voor een koopknop?

We kennen drie primaire kleuren, deze bestaan uit rood, blauw en geel. Door twee van deze kleuren met elkaar te mengen ontstaan er secundaire kleuren. Denk hierbij aan groen, oranje, paars.

Wellicht denk je nu dat een kleur geen grote rol speelt en het nemen van een actie maar onbewust bepalen we veel van onze acties op basis van kleur. Kies jij mooie gele, groene, rode appels of bruine als je in de supermarkt rondloopt? Keepers in een voetbalteam hebben veelal een opvallend kleurend tenue aan. Waarom? Omdat die kleuren de aandacht trekken en de tegenstander daar onbewust de bal heen wil spelen. Nog één laatste voorbeeld dan. Rood blikje frisdrank met grote witte letters. Aan welk merk denk je dan? Inderdaad Coca-Cola.

Nu weten we dat kleuren belangrijk zijn voor ons brein maar welke kleuren voor een koopknop belangrijk zijn? Laten we beginnen met de primaire kleuren.

  • ROOD
    Deze kleur valt zeer erg op en wekt dan ook meteen de aandacht omdat het zorgt voor een sterke emotie. Kleine kanttekening is dat het ook neigt naar gevaar en error wat een negatieve lading heeft. Vroeger op school werden fouten ook altijd met rood gemarkeerd. Let er dus goed op het gebruik van de kleur rood dat de emotie zowel positief als negatief kan zijn.
  • BLAUW
    Deze kleur straalt rust, vertrouwen en veiligheid uit en wordt gerelateerd aan communicatie. Niet gek dat bedrijven als Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en skype allemaal een blauw logo hebben. Wil je deze kleur gebruiken voor een knop op je site dan kan dit voor een actie die vertrouwt over moet komen zoals informatie achterlaten.
  • GROEN
    Deze kleur staat voor rust en gezondheid gezien het milieu en de natuur maar ook voor de kleur van het geld als we aan de dollar denken en het € 100,- biljet. Vandaar dat het ook een kleur van rijkdom is. We zien vaak dat een lounge of wachtkamer voorzien wordt van groene kleuren omdat het rust uitstraalt.  Denk je aan de knoppen op je site kan groen gebruikt worden om meer informatie te verschaffen. Gezien de affiniteit met rijkdom is groen de perfecte kleur knop voor het delen van informatie voor investeringen en leningen et cetera.
  • GEEL
    Dit is ook een harde kleur die echt opvalt, het schreeuwt als het ware de boodschap. Denk hierbij aan de tijd van opruiming in de stad, veel winkels hebben dan grote gele aandachttrekkende etalages. Dit zorgt er toch voor dat men kijkt wat er in de etalage te vinden is. Het gebruik van een gele knop kan dus gebruikt worden voor de bezoeker die ‘voorbij je site loopt’. Actie, korting, kopen is wat je wil zeggen met deze kleur. Vervolgens kijken we naar de secundaire kleuren, zoals aangegeven zijn dit groen, oranje, paars.
  •  ORANJE
    Deze kleur is voor ons Nederlanders niet onbekend. Het koningshuis, onze leeuwen en leeuwinnen, de Max verstappen tribune en eigenlijk alle andere soorten sporters en sporten die ons land vertegenwoordigen. Hierdoor zijn wij wellicht iets bevooroordeeld door deze kleur maar er zijn meer aspecten van belang bij oranje. Ook deze kleur straal een actie uit als kopen, bestellen, afrekenen, abonneren. Vooral impulsieve aankopen worden gestimuleerd met deze kleur. Dit komt mede omdat deze kleur als vriendelijk en vrolijk beschouwd wordt. Daarnaast is het een zeer energieke kleur wat mede zorgt voor het enthousiasme.
  • PAARS

    Dit is een rustige kleur die in de juiste omgeving voor succes en rijkdom staat. Denk hierbij aan schilderijen van oude heersers die zich lieten schilderen met imposante paarse kledij. Toch kan het een lastige kleur zijn omdat we deze in het dagelijks leven niet veel tegenkomen. Knoppen in deze kleur worden vooral gebruikt om meer informatie te verschaffen over een bepaald product of een dienst. Let er wel goed op dat deze kleur bij de stijl van de site past.

Natuurlijk is ieder persoon anders en kan er anders gereageerd worden op een bepaalde actie. Dit geldt in zekere zin ook bij kleuren. Niet iedereen heeft bijvoorbeeld dezelfde lievelingskleur. Toch is er een deel onbewust zijn wat gemiddeld genomen dezelfde reactie opwekt bij de mens. Dit zorgt er dus ook voor dat we toch eenzelfde gedachte hebben wij een bepaalde kleur en de actie die erachter zit.

Daarnaast is het ook zo dat meerdere kleuren een bepaalde actie uit kunnen stralen. Wil je bepalen welke kleur een knop zou moeten hebben zorg er dan voor dat het een kleur is die zowel de juiste signalen afgeeft aan de bezoeker en deze past in stijl van de website.

Are you ready to boost your business?