Wanneer je je onderneming bij de KVK hebt ingeschreven gaat het ondernemen pas echt beginnen. Het is dan ook erg belangrijk om een goede lange-termijnkoers te gaan bepalen, om succesvol te zijn in de huidige markt. Wat wil je bereiken met je onderneming en wat is daar precies voor nodig? Een goede afstemming tussen omgeving en organisatie is noodzakelijk en dat is precies wat je bepaalt met een goede marketingstrategie. Met zo’n strategie weet je immers wat de doelen van de organisatie zijn en welke middelen er nodig zijn om die doelen te bereiken.
Een marketingstrategie is belangrijk voor een onderneming omdat een bedrijf zich zichtbaar moet maken binnen de markt, je moet gevonden worden door jouw doelgroep. Wil je opvallen én wil je klanten trekken dan moet je anders zijn dan je concurrentie. Het is juist de grootste kracht om je te onderscheiden in plaats van concurrenten te gaan kopiëren. Opvallen kun je onder andere laten zien door een duidelijk marketingplan. Heb je zo’n strategie eenmaal uitgewerkt en merk je dat het zijn vruchten afwerpt, dan kun je er later op terug vallen wanneer de koers binnen je bedrijf even lijkt te wijzigen.