Home » BERT – De grootste Google update sinds 5 jaar

BERT – De grootste Google update sinds 5 jaar

Op 25 oktober 2019 heeft Google een update aangekondigd die de belangrijkste update in 5 jaar genoemd wordt. De BERT-update is van invloed op ongeveer 10% van alle online zoekopdrachten binnen Google. Maar wat is BERT nou precies en welke invloed heeft dit op jouw SEO?

Wat is BERT nou precies?

BERT staat voor “Bidirectional Encoder Representations from Transformers” en helpt de zoekmachine woorden in een zin beter te begrijpen waardoor de zoekresultaten beter aansluiten op de zoekvraag. Hiermee heeft Google een techniek voor pretraining van natural language processing (NLP) open source gemaakt. Volgens Google is deze update van invloed op gecompliceerde zoekopdrachten die afhankelijk zijn van de context.

Dit is wat Google zei:

“These improvements are oriented around improving language understanding, particularly for more natural language/conversational queries, as BERT is able to help Search better understand the nuance and context of words in Searches and better match those queries with helpful results. Particularly for longer, more conversational queries, or searches where prepositions like “for” and “to” matter a lot to the meaning, Search will be able to understand the context of the words in your query. You can search in a way that feels natural for you.”

Wat maakt BERT anders?

Deze nieuwe update/doorbraak is het resultaat van het onderzoek naar transformatoren: artificial intelligence-modellen (AI) die woorden in relatie tot alle andere woorden in een zin kunnen zien in plaats van één voor één. Deze modellen kunnen daarom de volledige context van een woord in overweging nemen door te kijken naar de woorden die ervoor en erna komen, wat nuttig is voor het begrijpen van de intentie achter zoekopdrachten en hierdoor zoekresultaten tonen die beter aansluiten op de zoekintentie.

Heel veel technische details. Maar wat betekent dit allemaal voor jou? Door BERT-modellen toe te passen op zowel rankings en featured snippets kan Google de gebruiker veel beter helpen bij het vinden van nuttige informatie. Als het gaat om de zoekresultaten zal BERT Search helpen om 1 ​​op de 10 zoekopdrachten beter te begrijpen. Dit geldt voornamelijk voor longtail zoekopdrachten of zoekopdrachten waarbij voorzetsels worden gebruikt zoals ‘voor’ of ‘bij’. Google Search zal het gebruik van deze woorden veel beter in de juiste context kunnen plaatsen. Het is daarom des te belangrijker dat je door middel van content Google laat begrijpen waar jouw website over gaat.

Wat zijn de verschillen in de zoekresultaten?

De BERT-update van Google verbetert dus de manier waarop Google zoekopdrachten begrijpt. BERT analyseert zoekopdrachten, geen webpagina’s. In een voorbeeld van Google wordt een zoekvraag geanalyseerd waarbij de verschillen goed zichtbaar zijn. De zoekvraag is “2019 brazil traveler to usa need a visa”.

Voor de BERT update werden er resultaten getoond die meer gericht waren op de eerste woorden in de zoekvraag dus “2019 brazil”. Door de BERT-update snapt Google beter dat het om de zoekvraag gaat waarbij de (Braziliaanse) reizigers naar Amerika willen. In onderstaand voorbeeld zie je het verschil.

E-Expansion - Google BERT update
E-Expansion – Google BERT update

Uitrol naar andere talen

Google geeft aan dat BERT wordt toegepast om Search beter te maken voor mensen over de hele wereld. Een krachtig kenmerk van de systemen is dat ze lessen uit de ene taal kunnen leren en op andere kunnen toepassen. Men kan dus modellen nemen die leren van verbeteringen in het Engels en deze op andere talen toepassen. Dit helpt Google om relevante resultaten beter te tonen in de vele talen waarin Search wordt aangeboden.

Voor featured snippets gebruikt Google een BERT-model om featured snippets te verbeteren in de landen waar deze functie beschikbaar is en er wordt gesproken over aanzienlijke verbeteringen in talen zoals Koreaans, Hindi en Portugees. Op de verbeteringen in de Nederlandse taal moeten we dus nog even wachten.

Toch houdt Google nog een slag om de arm en geven ze al bij voorbaat aan dat ze het ook met BERT niet altijd juist zullen hebben. Het begrijpen van taal blijft een voortdurende uitdaging en wij zijn in ieder geval benieuwd wat het Nederland gaat brengen!

Wil je meer weten over deze update? Of heb je hulp nodig bij SEO of andere zaken? Neem dan contact met ons op!

Je kunt ons telefonisch bereiken via 040 304 67 55 (geopend van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30) of laat een berichtje achter via het onderstaande contactformulier.

Contactformulier