Home » Branding

Merk identiteit

Het definiëren van de merkidentiteit is een cruciale stap in de strategie van een merk. Maar wat betekent merkidentiteit en welke sleutelelementen maken een merk uniek?

Wij leggen je graag uit, wat je allemaal moet weten op het gebied van merkidentiteit en helpen je graag mee om de identiteit van jouw merk écht uniek te maken.

Wat is merkidentiteit?

Merkidentiteit is een onderdeel van een merkstrategie. Het verwijst naar de unieke kenmerken die de persoonlijkheid, het uiterlijk en het gedrag van een merk beïnvloeden. De identiteit van een merk omvat tastbare en ontastbare elementen. Denk hierbij aan de geschiedenis, naam, visuele identiteit, zoals bijvoorbeeld je logo, en huisstijl van jouw merk. 

Om merkidentiteit te begrijpen, helpt het om na te denken over wat de identiteit van een persoon inhoudt. Hetzelfde concept kun je dan eenvoudig vertalen, om de merkidentiteit van jouw bedrijf te creëren. Een persoon is een combinatie van elementen zoals zijn naam, afkomst, persoonlijkheid, waarden, overtuigingen, verhaal en lichaamsbouw. Merkidentiteit werkt op dezelfde manier.

Het verschil tussen merkidentiteit en merkimago

Het is gemakkelijk om merkidentiteit te verwarren met merkimago, maar het zijn twee heel verschillende dingen.

  • Merkimago is hoe een publiek signalen van een merk waarneemt en interpreteert via verschillende contactmomenten. Met andere woorden, het merkimago is de visie die het brede publiek heeft op jouw merk.
  • Merkidentiteit maakt een merk uniek. Het wordt bepaald door hoe de mensen achter een merk willen dat het publiek het waarneemt. De merkidentiteit komt van het merk zelf en is iets waar jij als ondernemer direct invloed op hebt.

Waarom is het belangrijk om een duidelijke merkidentiteit te definiëren?

Bedrijven zien vaak het belang over het hoofd van het creëren van een goed gedefinieerde merkidentiteit als onderdeel van hun algemene marketingstrategie, maar het is een cruciale stap.

Het creëren van een unieke merkidentiteit is een uitgelezen kans om een merk te verpersoonlijken. Zo kun je een sterke emotionele band met jouw publiek opbouwen, grotendeels omdat je jouw merkidentiteit goed op orde hebt. 

Door een unieke en onderscheidende identiteit te creëren, kan je jouw merk zich echt onderscheiden van je concurrenten en een blijvende reputatie opbouwen bij jouw klanten.

Een duidelijk gedefinieerde merkidentiteit brengt verschillende voordelen met zich mee, zoals:

  • Uniekheid: Zo begrijp je met een merkidentiteit de unieke kwaliteiten van jouw merk en hoe jouw merk zich onderscheidt van de concurrenten.
  • Personificatie en emotionele connectie: Een unieke merkidentiteit is een unieke kans om een emotionele band op te bouwen met jouw doelpubliek.
  • Consistentie: Consistente communicatie en marketinginspanningen kunnen leiden tot een betere merkherkenning; iets wat extreem belangrijk is bij het werven van nieuwe klanten.
  • Duidelijkheid: Een onderscheid tussen kern, onveranderlijke merkelementen en elementen die kunnen evolueren.

Zoals we al hebben gezegd, is merkidentiteit hoe een merk door consumenten wil worden gezien. Het verschilt van merkimago, dat is hoe het merk daadwerkelijk wordt waargenomen.

Veel merken baseren hun identiteit op wat hun concurrenten doen. Dit heeft als gevaar dat ze een merk gaan zien als een imitatie, van een ander populair merk; een strijd die vrijwel nooit gewonnen wordt door de nabootser. Andere merken richten zich juist op kortetermijntrends in de markt. Hierdoor loop je dan weer het risico generiek te worden, en een duidelijke en betekenisvolle band met jouw publiek te missen. Ook kan dit problemen opleveren voor het groeien op de lange termijn. 

Merkidentiteit is cruciaal omdat het ondernemers en merkstrategen de macht geeft om een authentieke identiteit te kiezen en te bouwen. Merken met een sterke identiteit zijn zelfverzekerd – ze weten wie ze zijn en hoe ze dat moeten overbrengen om contact te maken met hun publiek. Kortom, een duidelijk gedefinieerde merkidentiteit geeft merken een voorsprong en een verhoogde kans op succes op lange termijn.

Benieuwd wat E-Expansion voor jouw bedrijf kan betekenen?

Je kunt ons telefonisch bereiken via 040 304 67 55 (geopend van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30) of laat een berichtje achter via het onderstaande contactformulier.

Contactformulier