Home » Extreem weer en E-commerce

Extreem weer en E-commerce

We hebben inmiddels een week achter de rug met temperaturen die opliepen tot wel 38°C, de welbekende hittegolf die steeds vaker lijkt terug te komen in Nederland. Nu we deze extreem hete week achter de rug hebben is het misschien interessant om extreem weer en E-commerce cijfers van je webwinkel te bekijken. Waren jouw omzetcijfers nu juist hoger of lager dan normaal? Wij hebben dit nader onderzocht en het valt ons op dat extreem weer (of het nu super heet of intens koud is) een positieve invloed heeft op de online verkopen.

Een langere periode met extreem weer is beter

Wanneer we een langere periode te maken hebben met extreem weer zoals de afgelopen week met deze hittegolf dan zien we direct een link tussen extreem weer en E-commerce en de directe impact op de online verkopen. Het ernstig extreme weer van korte duur heeft daarentegen veel minder impact op de retail-omzet. Een mooi voorbeeld is dat wanneer er een week lang 10 cm sneeuw valt dit meer heeft impact dan een halve meter sneeuw op één enkele dag. Een belangrijk aspect is hierbij natuurlijk ook de bijdrage van de media, bij abnormaal weer wordt hier meer aandacht aan besteed terwijl extreem weer over een langere periode veel meer impact heeft.

Het bedrijfsleven is erg gevoelig voor ogenschijnlijk kleine variaties in het weer. Een seizoensgebonden 1°C hoger of lager dan de norm kan leiden tot een ‘tegenvallend’ kwartaal of jaarresultaat. Maar als e-commerce ondernemer moet je je natuurlijk ook niet teveel laten leiden door dit soort cijfers. Als je je cijfers gaat vergelijken met het jaar ervoor moet je je natuurlijk wel realiseren dat het weer ook invloed heeft op je resultaat. Een kouder en natter 2019, gevolgd door een warmer en droger 2020 kan nogal een vertekend beeld van de omzetcijfers geven. Beter is het om dan te kijken naar lange termijn-gemiddelden.

De invloed extreem weer en E-commerce op de retail in het buitenland

Een mooi voorbeeld hiervan is Amerika. In Amerika is de invloed van het weer een stuk sterker dan bijvoorbeeld in Engeland. De retail sector in Amerika ten opzichte van weersveranderingen kunnen het online resultaat met zijn 2,3% beïnvloeden. Daarentegen is de invloed van het weer in Engeland weer een stuk lager met ongeveer 1%.

Extreem weer en E-commerce

We zien dat extreem weer en E-commerce positief op elkaar reageren wat terug te zien is in het aantal online verkopen. Dit komt waarschijnlijk omdat zowel bij hele lage als bij hele hoge temperaturen mensen liever niet de deur uitgaan om iets te kopen. Daarentegen zien we ook dat gewoon lekker weer juist positief is voor de gewone winkelstaat, dan gaan de consumenten er juist graag op uit.

Extreem weer heeft een gunstig effect op bepaalde producten. Zo zijn bij extreem lage temperaturen de winterbanden, ijskrabbers en emmers strooizout niet aan te slepen. Tijdens een extreme zomer zoals nu zijn producten zoals zwembaden, jacuzzi’s, verkoelend eten en drinken en airco’s erg populair.

Wij zijn dan natuurlijk ook erg benieuwd naar jouw ervaringen betreffende extreem weer en E-commerce. Hoe zit dat bij jouw webwinkel? Verkoop jij wellicht producten die het altijd al goed doen in de zomer? Denk jij dat het plafond nog niet bereikt is maar weet je niet hoe je meer groei kan realiseren. Wij kunnen je adviseren en/of begeleiden, neem even contact met ons op om te kijken waar je groeikansen liggen.

Je kunt ons telefonisch bereiken via 040 304 67 55 (geopend van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30) of laat een berichtje achter via het onderstaande contactformulier.

Contactformulier