Home » Facebook 20% regel op advertentie verdwijnt

Facebook 20% regel op advertentie verdwijnt

Het is maar een kleine wijziging (de 20% regel) en Facebook wilde er in het begin eigenlijk ook helemaal niet zoveel aandacht aan besteden. Hoe minder de gebruiker op de hoogte is van veranderingen die betrekking hebben op de verschillen tussen betaalde berichten en gratis berichten, hoe meer clicks er gemaakt worden voor Facebook. Facebook heeft geen officiële opgave van reden gegeven waarom ze deze veranderingen na zoveel jaren alsnog doorvoeren, maar in onze mening heeft de discussie met het onterecht adverteren van beroemdheden waardoor gebruikers misleid werden en zodoende gezamenlijk miljoenen euro´s verloren hebben het besef gecreëerd dat Facebook ook duidelijk afstand moet kunnen nemen tussen gebruiker en adverteerder.

Wat betekent de 20% regel?

Van oudsher houdt de 20% regel in dat maximaal 20% van een video of van een afbeelding ingevuld mag worden met tekst. Daarvoor levert Facebook een tooling aan waardoor je ervoor kunt zorgen dat je binnen deze framemarges blijft. Het voornaamste doel was dat Facebook een mainstream blijft van mooie teksten en dat er niet teveel schreeuwerige advertenties in je tijdlijn zichtbaar zouden zijn. Dat zou namelijk inhouden dat gebruikers op den duur geïrriteerd raken aan de zienswijze en af zouden haken van het medium.

In 2016 besloot Facebook al dat deze restrictie ook wel in situaties tot problemen kan leiden wanneer een advertentie juist een goed en informatief beeld op zou moeten leveren.

De hoeveelheid tekst in je afbeelding oefent vanaf nu direct invloed uit op je campagneresultaten. Advertentie-afbeeldingen worden in vier categorieën ingedeeld:

  1. Afbeeldingstekst “OK”: je beeld bevat weinig of helemaal geen tekst. Dat beloont Facebook!
  2. Afbeeldingstekst “Low”: je afbeelding bevat een beetje tekst. Bereik wordt licht beperkt.
  3. Afbeeldingstekst “Medium”: afbeeldingen bevatten gemiddeld veel tekst. Bereik wordt in sterkere mate beperkt.
  4. Afbeeldingstekst “High”: de advertentieafbeelding bevat veel tekst. Het wordt moeilijk om je doelgroep überhaupt te bereiken. Facebook straft deze advertenties direct af en is geen fan van veel tekst. Je moet meer bieden om de doelgroep te kunnen bereiken in de Facebook tijdlijn.

Kort samengevat: hoe meer tekst, hoe minder bereik en hoe hoger de CPC om je doelgroep toch te bereiken. Vice versa geldt nog steeds: hoe minder tekst, hoe beter de doelgroep bereikt wordt tegen een goede CPC.

Wat zijn de verwachte nieuwe ontwikkelingen?

Wij denken dat het verwijderen van de 20% regel een positief effect zal hebben, vooral op lange termijn op de manier waarop advertenties weer een onderscheidende waarde zullen maken. Er zullen altijd flinke discounters tussen gaan zitten, waarbij je overdonderd door kleuren en teksten om zoveel als mogelijk met een schreeuwerig effect een boodschap door te geven. Maar over het algemeen zijn we nu wel gewend geraakt aan subtiliteit in een advertentie en verwachten wij niet dat deze trend de komende jaren doorbroken zal worden.

Daarnaast kunnen we wel stellen dat het huidige media landschap er ook wel voor gezorgd heeft dat het perfecte plaatje altijd gedeeld moet worden. Doe je dat niet dan is de kans heel erg groot dat je advertentie niet genoeg geïnteresseerden krijgt en dan is het vanzelf wel tot uiting gekomen dat er geen succes mee behaald wordt.

Als laatste kunnen we eraan toevoegen dat de huidige potentiële klanten ook gewend is geraakt aan een heel helder beeld van hoe een advertentie gepresenteerd wordt. Binnen youtube hebben ze om die reden ook gekozen om ervoor te kiezen dat je sommige advertenties niet weg kunt klikken, maar altijd uit moet kijken. De advertentie is van een dermate goede kwaliteit en kort genoeg dat de tijdsspanne waarin je er naar kijkt niet storend wordt. Facebook zal waarschijnlijk in dit nieuwe model een aanloop gedaan hebben om vanuit een utopie ook naar dit beeld te kijken, meer echte waarde creëren in een advertentie    

Je kunt ons telefonisch bereiken via 040 304 67 55 (geopend van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30) of laat een berichtje achter via het onderstaande contactformulier.

Contactformulier