Home » Nieuw: logo in Google zoekresultaten

Nieuw: logo in Google zoekresultaten

Je hebt misschien gemerkt dat de zoekresultaten van Google er sinds afgelopen week een beetje anders uitzien. Dat heeft Google gedaan om informatie duidelijker te kunnen weergeven. Google heeft kleine logo’s toegevoegd aan elk zoekresultaat dat verschijnt wanneer iemand een zoekopdracht heeft ingevuld. Het logo van het betreffende bedrijf verschijnt voor de link en daaronder komt pas de informatie van de betreffende website naar voren. Bij advertenties komt er een vetgedrukt ‘Ad’-logo voor te staan. Dit nieuwe uiterlijk is een toevoeging aan de update die afgelopen zomer al door Google werd gedaan waarin stond dat het de nieuwe look op mobiele apparaten zou introduceren. Deze week lanceerde Google deze nieuwe look ook voor de desktops.

De lancering op mobiele apparaten

Google heeft halverwege 2019 een nieuw ontwerp van de mobiele zoekresultaten wereldwijd uitgerold. De twee meest opvallende verschillen zijn dat de betaalde resultaten nu nog moeilijker te onderscheiden zijn van organische zoekresultaten en dat de organische resultaten nu een logo tonen naast de website-url. Met het verminderen van het onderscheid tussen betaalde resultaten en organische resultaten wordt het nog belangrijker om energie te steken in een aantrekkelijk zoekresultaat. Naast de titel en beschrijving, is nu ook het icoon van je website een kans om op te vallen.

Wat voor logo kan ik het beste kiezen?

Het icoon wordt in een vierkantje van 16 x 16 pixels getoond. Daardoor zien we dat op retina-schermen zoals een iPhone het icoon niet scherp kan worden weergegeven. Als we dat zouden willen oplossen zou Google de kwaliteit moeten verhogen naar 32 x 32 pixels. De huidige resolutie van 16 x 16 pixels beperkt helaas de creatieve opties om hierbij echt op te vallen.

De belangrijkste tips om op te vallen:

  • Zorg dat je logo herkenbaar is. Herkenbare (felle) kleuren zijn hierbij een goed voorbeeld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Zalando en/of Instagram.
  • Gebruik geen woord of complexe afbeelding. Het logo is klein en maar 16 x 16 pixels. Houdt het simpel en overzichtelijk.
  • Maak een apart logo (favicon) en probeer niet je bestaande bedrijfslogo te verkleinen en vierkant te maken. Een mooi voorbeeld hiervan is Bol.com of Cool Blue, dit gaat er rommelig uit zien.
  • Probeer bij het maken van het icoon te werken met de beperkte ruimte die je hebt. Probeer gradients, schaduwen en donkere kleuren te vermijden. Maak gebruik van alle beschikbare ruimte.

Google maakt zelfstandig een 16 x 16 logo van de beschikbare opties die je website aanbiedt. Hetzelfde logo geldt voor alle pagina’s op je (volledige) domein, en is niet in te stellen voor afzonderlijke pagina’s. Wel kan je het op meerdere manieren aanbieden. Helaas kan je niet specifiek voor de Google-resultaten een icoon aanbieden maar moet je gebruik maken van bestaande standaarden.

Heb jij nog vragen over deze nieuwe ontwikkeling binnen Google of heb je hulp nodig om meer op te vallen in de zoekresultaten? Neem dan contact met ons op voor kennismaking, wij helpen je graag verder!

Je kunt ons telefonisch bereiken via 040 304 67 55 (geopend van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30) of laat een berichtje achter via het onderstaande contactformulier.

Contactformulier