OSS regeling – afstandsregels gewijzigd

Afstandsverkopen regels

Afstandsverkopen regels zijn gewijzigd. Per 1 Juli 2021 is de MOSS regeling (Mini One Stop Shop) die in 1 Januari 2015 van start is gegaan, omgezet naar de OSS regeling. Daarmee heeft de Belastingdienst binnen Europa besloten dat het een geslaagde test is geweest om binnen Europa harmonieus om te gaan met alle btw regelingen die van toepassing zijn

De regels

Tot 1 Juli 2021 kon je voor alle afstandsverkopen, dat wil zeggen alle verkopen aan consumenten in andere EU-landen, kiezen om direct het omzetbelasting tarief van een betreffend land te hanteren en aldaar aangifte uit te voeren, of tot aan het drempelbedrag Nederlandse btw in rekening te brengen. Onderstaand is de tabel die van toepassing geweest is. Daarin zie je dat de bedragen niet uniform met elkaar overeenkomen en sommige landen ervoor kiezen om de drempel wat hoger te maken. Met of zonder drempel als je eenmaal aangifte in een andere Europees land uit moest voeren dan kwam hier de nodige administratieve handeling bij te kijken. De gemiddelde doorlooptijd voor een btw registratie liep uiteen van 6 weken tot 3 maanden. Daarbij hebben landen als Spanje en Italië gebruik gemaakt van een binnenlandse agent waar ook weer tijd en geld mee gemoeid is.

De verandering

Binnen Europa was dan ook al langer bekend dat deze vorm van belastingverschillen leidt tot ontzettend veel bureaucratie net zoals deze goldt in de tijd waarin het douanesysteem binnen Europa nog van toepassing was. Door de verschillen binnen de verschillende landen voor zowel belastingregels als toepassing van de verschillende belastingtarieven is gestart met een test die strikt werd toegepast voor alle telecommunicatie-,omroep- en elektronische diensten. Kenmerkend voor deze groep van diensten is dat deze veelal geautomatiseerd zijn en nauwelijks menselijk ingrijpen vereisen. Binnen het Belastingplan 2019 is voor het eerst opgenomen dat de test in 3 jaar tijd als succesvol is ervaren en dat er een uitbreiding plaats zal vinden naar de overige categorieën belastingen.

Wat kan OSS voor mij betekenen?

De OSS regeling kan vooral je leven een stuk gemakkelijker maken. Wanneer een land in opstart is en de omzetten relatief laag zijn, dan is het ontzettend vervelend om honderden euro´s uit te moeten geven voor een instantie die je omzetbelasting in dat desbetreffende land aangeeft.

Overzicht btw-tarieven in Europa 

LandStandaard tariefVerlaagd tariefLandStandaard tariefVerlaagd tarief
België21%6%, 12%Luxemburg  17%3%, 8%
Bulgarije20%9%Malta18%5%,7%
Cyprus19%5%, 9%Moldavië20%8%
Denemarken25%Nederland21%9%
Duitsland19%7%Oostenrijk20%10%,13%
Estland20%9%Polen23%5%,8%
Finland24%10%, 14%Portugal23%6%,13%
Frankrijk20%2,1 %, 5,5%,10%Roemenië19%5%,8%
Griekenland24%6%, 13%Rusland18%10%
Hongarije27%5%, 18%Slowakije20%10%
Ierland23%4,8%, 9%, 13,5%Slovenië22%5%,9,5%
Italië22%4,8%, 5%, 10%Spanje21%4%,10%
Kroatië25%5%, 13%Tsjechië21%10%,15%
Letland21%5%, 12%Turkije18%1%,8%
Litouwen21%5%, 9%Zweden25%6%,12%

Wat zijn extra zaken die belangrijk zijn voor OSS?

Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee dient te houden, maar waarvoor je ook wel een aantal handvesten aangereikt krijgt.

Ik twijfel over mijn diensten en het btw percentage wat daarbij hoort?

Kijk daarvoor eens op de btw keuzeregeling van de Europese Unie.

Daar kun je met een aantal vragen tot een antwoord per land komen.

Ik verwacht een btw teruggave in het europese land waar ik zaken ga doen. Deze regeling is niet veel gewijzigd ten opzichte van het verleden. Zorg dat je voor 1 Oktober alle gegevens in kunt vullen (inclusief het toe te zenden facturen met een documentopstelling voor de totaalteruggaaf). De Nederlandse Belastingdienst stuurt dit verzoek door en wordt per land beoordeeld of het verzoek voldoet aan de voorwaarden. Houdt daarom ook rekening met een langere wachttijd. Aanvullende uitleg kun je hier vinden.

Heb je te maken met een speciaal tarief die niet uniform in elk land van toepassing zal zijn?

Laat je dan altijd goed voorlichten door een ervaren Fiscalist. Het zou zomaar kunnen zijn dat je aanname niet klopt waardoor je een buitenlands voordeel niet goed begrijpt waardoor een uitgelezen kans verloren kan gaan.

Onze ervaring

Wij verwelkomen de OSS regeling met open armen. Het maakt een einde aan ontzettend veel bureaucratie waardoor binnen Europa ondernemen gemakkelijker is geworden. Dit maakt concurrentie binnen Europa transparanter en opent wellicht de deuren waarin een Europees productenplatform een volgende stap is.

Wil jij ook een mooie en vooral ook goed vindbare webshop starten? Neem dan contact met ons op!

Are you ready to boost your business?

Neem contact met ons op voor een kennismakingsgesprek onder het genot van een heerlijke kop koffie!

Contactformulier

Je kunt ons telefonisch bereiken via 040 304 67 55 (geopend van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30) of laat een berichtje achter via het onderstaande contactformulier.