Home » Traditionele media nog interessant?

Traditionele media nog interessant?

Veel ondernemers en marketeers onderschatten de impact van traditionele mediakanalen zoals kranten, radio en tv. Deze kanalen zijn van grotere waarde bij merkbouw dan online media. Door de grote verschuivingen van de totale aantal verkopen van offline naar online winkels wordt er automatisch van uitgegaan dat ook de online marketing belangrijker is geworden dan offline marketingmethoden.

Uit onderzoek van Radiocentre en Ebiquity zou blijken dat radio en print significant hoger scoren dan adverteerders en mediabureaus verwachten. Wanneer het gaat over merkbouw reclamecampagnes in traditionele media is de impact vele malen hoger terwijl digitale media zoals video en social media juist overschat worden. Hiermee stipt het onderzoek aan dat er een groot gat zit tussen de omvang van de investering die op online media wordt ingezet en de waarde die het eigenlijk oplevert. Hiermee wordt dus aangetoond dat het effect van traditionele media behoorlijk onderschat wordt. 

Onderzoeksresultaten traditionele media

Televisie is het enige traditionele medium waarbij de perceptie van professionals overeenkomt met de onderzoeksresultaten. Voor alle andere media komen perceptie en waarheid niet overeen. Kranten, magazines en radio werken vele malen beter bij merkbouw op de lange termijn dan gedacht wordt. Online video en social media zijn van veel mindere waarde. 

E-Expansion - Effect traditionele media
E-Expansion – Effect traditionele media

Vooral radio lijkt ondergewaardeerd te worden: het wordt ingeschat met eenzelfde plaats in de score van adverteerders en bureaus als de grotere online resultaten terwijl het op de tweede plaats staat wat betreft werkelijke resultaten. Zo ook printmedia: kranten en magazines komen direct na tv en radio en zijn daarmee alsnog beter in merkbouw dan online media (in tegenstelling tot wat adverteerders en bureaus denken).

Wat betreft het vermogen om respons te meten worden online video en display het hoogst ingeschat door marketeers. Maar in werkelijkheid scoren print, tv en radio ook hier beter dan de online media.

Conclusie: er is een groot verschil tussen perceptie en de werkelijkheid wat betreft de invloed van campagnes en merkbouw. Meer weten over het adverteren in traditionele media zoals kranten, radio en tv? Neem dan contact met ons op!

Je kunt ons telefonisch bereiken via 040 304 67 55 (geopend van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30) of laat een berichtje achter via het onderstaande contactformulier.

Contactformulier