Home » Wanneer kan ik het beste mijn nieuwsbrief versturen?

Wanneer kan ik het beste mijn nieuwsbrief versturen?

Wanneer kan ik het beste mijn nieuwsbrief versturen? In deze blog vertel ik je meer over de open- en clickrates, verzenddagen en -tijdstippen in de b2b- en b2c-sector. 

Iedere marketeer heeft een eigen mening wat betreft het beste verzendmoment voor e-mailings. Uiteindelijk moet je natuurlijk altijd gaan testen wat voor jouw e-mailings / nieuwsbrieven het beste werkt. Veel MKB bedrijven hebben helaas niet de tijd om dit uitgebreid te gaan testen. Heeft jouw bedrijf ook geen tijd hebt om te testen? Dan heb ik in deze blog een overzicht gemaakt met daarin alle landelijke gemiddelden over open- en clickrates, verzenddagen en tijdstippen in de b2b- en b2c-sector.

Dinsdag is een populaire dag voor de nieuwsbrief!

De E-Village E-mail Benchmark laat, net als vorig jaar, zien dat vrijdag een absolute topdag is voor e-mailverzendingen. Maar als we naar de uitsplitsing tussen b2c en b2b kijken, zien we toch verschillen. De welbekende piek op vrijdag geld voornamelijk voor consumenten-e-mails. Voor zakelijke e-mails is donderdag een betere dag om te verzenden, met een tweede piek op vrijdag en zelfs nog een derde piek op dinsdag. En die piek op dinsdag is nieuw voor ons!

Wil je minder concurrentie?

Je nieuwsbrief versturen op populaire dagen kan verstandig zijn, dit moet je natuurlijk zelf gaan bepalen. Het betekent namelijk dat je op deze dagen niet de enige bent en dat je moet opvallen tussen de vele andere emails. Je kunt er dus ook voor kiezen om juist niet op deze dagen jouw e-mailing te versturen. Wil je dus minder concurrentie? Dan laat de E-mail Benchmark zien dat de minst populaire doordeweekse dag voor het verzenden van zakelijke e-mails de maandag is. Consumenten e-mailings worden het minst vaak op woensdag verstuurd.

E-Expansion-E-mail-Benchmark
E-Expansion-E-mail-Benchmark

Open ratio heeft een opvallende piek op zaterdag

Het verzenden van een mooie nieuwsbrief is leuk, maar uiteindelijk willen we natuurlijk graag weten wanneer de e-mails worden geopend en of erin wordt geklikt. Op zaterdag worden de meeste e-mailings geopend, zowel in b2b als in b2c. Best opvallend, aangezien juist op deze dagen het minst wordt gemaild. Wellicht is dat ook meteen de reden waarom men juist op deze dag e-mailings opent.

De volgende pieken liggen bij b2b op zondag en maandag, voor b2c-mails is dit op woensdag. De click-through rate laat hetzelfde beeld zien, met een extreme stijging voor zakelijke e-mails in het weekend.

E-Expansion - E-mail-Benchmark - click-open rate
E-Expansion – E-mail-Benchmark – click-open rate

Het beste tijdstip om je nieuwsbrief te versturen

Nu weten we welke dagen het meeste populairste zijn om te versturen en we weten wanneer de ontvangers hun e-mails openen. Nu moeten we natuurlijk nog weten wat het beste tijdstip is om onze nieuwsbrief te versturen.

De benchmark laat zien dat de meeste e-mailings tussen 8 uur ’s ochtends en 1 uur ’s middags worden verstuurd. Ook om 5 uur in de middag is er opnieuw een verzendpiek. Het aantal opens daarentegen neemt vanaf 7 uur ’s ochtends geleidelijk toe en blijft vanaf 10 uur ’s ochtends tot 9 uur ’s avonds op ongeveer hetzelfde niveau (ongeveer 6 procent). Er zijn kleine pieken in de opens van 10 tot 12 uur ’s ochtends en van 5 tot 9 uur ’s avonds, met het hoogste aantal om 7 uur ’s avonds.

E-Expansion - E-mail-Benchmark-tijdstippen
E-Expansion – E-mail-Benchmark-tijdstippen

Je kunt ons telefonisch bereiken via 040 304 67 55 (geopend van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30) of laat een berichtje achter via het onderstaande contactformulier.

Contactformulier