Home » Van een persoonlijk profiel naar een zakelijk Instagram account

Van een persoonlijk profiel naar een zakelijk Instagram account

Een zakelijk Instagram account zorgt ervoor dat je meer inzichten, meer functionaliteiten en meer advertentiemogelijkheden krijgt. Wil je zien hoe vaak je profiel is bekeken? Wil je advertenties in de Stories kunnen plaatsen? Wil je ook een contactknop in je Instagramprofiel? In dit artikel leggen we je verder uit hoe je van je persoonlijke profiel een zakelijk Instagram account kunt maken.

Wat is een zakelijk Instagram account?

De vraag ”wat is een zakelijk Instagram account” ontvangen wij steeds vaker. Instagram is al jaren ontzettend populair. Doordat de populariteit van Instagram zo enorm gestegen is door de jaren heen, werd het social media platform ook voor bedrijven steeds interessanter. Tot oktober 2016 was er geen mogelijkheid voor bedrijven om een zakelijk Instagram account aan te maken (ook wel Instagram Business genoemd). Als organisatie moest je simpelweg een regulier Instagram account aanmaken en je vervolgens profileren als bedrijf.

Maar toen werd Instagram Business in het leven geroepen. Dat maakt het voor bedrijven mogelijk om een bedrijfs Instagram account aan te maken met een aantal handige functionaliteiten, waaronder statistieken. Instagram Business is nog het beste te vergelijken met een zakelijke Facebookpagina voor je bedrijf.

Dan blijft de vraag nog over op welke manier ik dan een zakelijk Instagram account aanmaak. Dat gaan we in deze vervolgstappen uitleggen.

Stap 1: Maak een Instagram account aan

Een zakelijk Instagram is een persoonlijk account gekoppeld aan een zakelijke Facebookpagina. Stap 1 is dus: Maak een Instagram account aan als je die nog niet hebt.

Heb je al een Instagram account? Ga dan door naar stap 2.

Stap 2: Maak een zakelijke Facebookpagina aan

Voordat er een zakelijke Facebookpagina aangemaakt kan worden, is er een persoonlijke Facebookpagina nodig. We gaan er even vanuit dat je al een persoonlijke Facebookpagina hebt, maar als je die niet hebt kan je die hier aanmaken.

Stap 3: Koppel je persoonlijke Instagrampagina met je zakelijke Facebookpagina

Nu komen we bij het meest leuke en spannende onderdeel aan van dit artikel: het koppelen van Instagram met je zakelijke Facebookpagina.

Dit doe je als volgt:

  • Ga binnen de Instagram app naar het account dat je wilt koppelen
  • Klik rechtsboven op de 3 streepjes
  • Klik onderaan op ‘Instellingen’
  • Klik vervolgens op ‘Overstappen op bedrijfsprofiel’
  • Klik vaak genoeg op doorgaan tot je ‘Koppelen aan Facebook ziet staan’
  • Klik op ‘Pagina kiezen’
  • Selecteer de juiste pagina
  • Klik op ‘Volgende’
  • Vul de contactgegevens aan
  • Klik op klaar

Nu is alles gereed om aan de slag te kunnen gaan. Zou je ook wat beter willen begrijpen wat voor voordelen het biedt. Onderstaand de vier voordelen van een zakelijk Instagram account

Vier voordelen van een zakelijk Instagram account

Het hebben van een zakelijk Instagram account heeft vier voordelen.

Voordeel 1: Statistieken

Dit vind ik persoonlijk het belangrijkste voordeel. Je kan namelijk de statistieken van je Instagramaccount zien. Denk dan aan het percentage man/vrouw, het aantal profielbezoeken, aantal interacties, aantal weergaven en aantal websiteklikken. Deze gegevens vormen een belangrijk onderdeel van evalueren hoe jouw Instagram posts presteren en combinatie naar het waarom. Op welk tijdstip van de dag kun je het beste posts plaatsen, maar dan vooral ook wanneer niet. Zo kun je dat ook combineren door bepaalde posts voor vrouwen op een ander dag en tijdstip te plaatsen dan een post die zich meer op mannen toespitst.

Voordeel 2: Extra marketing functionaliteiten binnen Instagram

Het hebben van een zakelijk Instagramprofiel heeft ook als voordeel dat je meer marketing/advertentie mogelijkheden hebt binnen het platform. Wanneer de koppeling tussen Facebook en Instagram is gemaakt, kan je namelijk beginnen met het promoten van berichten en andere content.

Dit kan zowel met foto’s en video’s in de tijdlijn, maar ook door middel van betaalde stories. Trek de aandacht met één enkel beeld of toon al je producten in een handige carrousel of collectie.

Je bent in staat om daar bepaalde keuzes te maken, de te bereiken doelgroep heel specifiek te selecteren. Selecteer interesse, gedrag, op locatie of andere demografische gegevens en je spendeert je advertentiebudget aan alleen écht relevant publiek.

Voordeel 3: Contactmogelijkheden

Doordat de informatie van Facebook is gekoppeld aan Instagram, kan iemand meteen bellen, e-mailen of een routebeschrijving opvragen wanneer ze de Instagrampagina bezoeken.

Dit is ontzettend handig voor het promoten van producten of het aanbieden van een lokale dienst. Dan kunnen geïnteresseerden meteen de benodigde informatie opvragen.

Voordeel 4: Je hebt toegang tot het taggen van producten in berichten en stories

Je kunt ook je producten ‘taggen’ in posts en stories. Eén van de eisen om toegelaten worden tot de functionaliteit ‘Shoppen op Instagram’ is dat je een goedgekeurd zakelijk Instagramprofiel hebt. Maar wat is dat Shoppen op Instagram?

Wanneer je bijvoorbeeld t-shirts verkoopt en je een foto van het t-shirt plaatst op Instagram, dan kan je het product als het ware taggen. Op het moment dat iemand dan op het product klikt, kan hij meteen naar de juiste pagina op de website gaan en het product kopen. Dit kan dus leiden tot directe sales via Instagram!

Mocht je nog andere vragen hebben over het gebruik van Instagram. Neem dan vooral contact met ons op.

Je kunt ons telefonisch bereiken via 040 304 67 55 (geopend van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30) of laat een berichtje achter via het onderstaande contactformulier.

Contactformulier