Home » Zakelijk Instagram account aanmaken: Compleet stappenplan

Zakelijk Instagram account aanmaken: Compleet stappenplan

Een zakelijk Instagram account zorgt ervoor dat je meer inzichten, meer functionaliteiten en meer advertentiemogelijkheden krijgt. Wil je zien hoe vaak je profiel is bekeken? Wil je advertenties in de Stories kunnen plaatsen? Wil je ook een contactknop in je Instagramprofiel? In dit artikel leggen we je verder uit hoe je van je persoonlijke profiel een zakelijk Instagram account kunt maken.

Wat is een zakelijk Instagram account?

De vraag ”wat is een zakelijk Instagram account” ontvangen wij steeds vaker. Instagram is al jaren ontzettend populair. Doordat de populariteit van Instagram zo enorm gestegen is door de jaren heen, werd het social media platform ook voor bedrijven steeds interessanter. Tot oktober 2016 was er geen mogelijkheid voor bedrijven om een zakelijk Instagram account aan te maken (ook wel Instagram Business genoemd). Als organisatie moest je simpelweg een regulier Instagram account aanmaken en je vervolgens profileren als bedrijf.

Instagram Business maakt het voor bedrijven mogelijk om een Instagram bedrijfsaccount aan te maken met een aantal handige functionaliteiten, waaronder statistieken. Instagram Business is nog het beste te vergelijken met een zakelijke Facebookpagina voor je bedrijf.

Dan blijft de vraag nog over op welke manier je dan een zakelijk Instagram account aanmaakt. Dat gaan we in onderstaande vervolgstappen uitleggen.

Stap 1: Maak een Instagram account aan

Momenteel is er geen optie om direct een bedrijfsaccount aan te maken. Je moet eerst een persoonlijk account maken en vervolgens overschakelen naar een bedrijfsprofiel. Bekijk de onderstaande stappen om te leren hoe je een Instagram bedrijfsprofiel maakt. Stap 1 is dus: Maak een Instagram account aan. Heb je al een Instagram account? Ga dan door naar stap 2.

Stap 2: Account bewerken

Ga naar je profiel en navigeer naar de knop “Bewerken” onder je profielfoto. Tik op de optie om over te schakelen naar een professioneel account.

Stap 3: doorgaan, doorgaan, dorgaan

Klik vaak genoeg op ‘Doorgaan’ tot je een categorie kan kiezen. Zodra je een passende categorie hebt gekozen, kan je bepalen of je dit op je profiel wilt weergeven.

Stap 4: Selecteer Bedrijf

Selecteer op de volgende pagina “Bedrijf” en klik op “Volgende”. Controleer je contactgegevens. Zorg ervoor dat je je officiële zakelijke e-mail en contactgegevens vermeldt. Als je een fysieke locatie hebt, is het opnemen van een adres een goede manier om geloofwaardigheid aan je profiel toe te voegen. Wil je een “Bel” knop inschakelen, kan je een telefoonnummer invoeren

Tik op “Volgende” en je bent klaar. Je hebt nu een zakelijk Instagram account aangemaakt om je bedrijf te promoten.

Optimaliseer je Instagram bedrijfsprofiel

Het aanmaken van een zakelijk Instagram account is slechts de eerste stap. Als je serieus bent over het gebruik van Instagram voor je bedrijf, moet je profiel dit ook weerspiegelen. Optimaliseer je profiel met de volgende elementen:

  • Profielfoto: Gebruik je bedrijfslogo zodat mensen je merk gemakkelijk kunnen herkennen.
  • Naam: Gebruik de naam van je bedrijf, consistent met je andere sociale profielen.
  • Gebruikersnaam: Dit moet ook je bedrijfsnaam zijn. Zorg ervoor dat je gebruikersnaam geen spaties bevat.
  • Voornaamwoorden: Deze optie is beschikbaar voor elk profiel, maar gebruik deze alleen als jij het gezicht van je bedrijf bent.
  • Links: Je kunt hier maximaal vijf klikbare URL’s toevoegen. De meeste bedrijven linken naar hun website of nieuwste promotiepagina’s. Gebruik eventueel een “link in bio” tool om meer dan vijf pagina’s te koppelen.
  • Bio: Gebruik je Instagram bio om de aandacht van andere gebruikers te trekken. Beschrijf wat je bedrijf doet, promoot je website of plaats de slogan van je merk (of een combinatie hiervan).
  • Categorie: Selecteer de categorie die het beste je industrie of producten/diensten beschrijft.
  • Contactopties: Voeg alle beste manieren toe waarop klanten contact met je kunnen opnemen, zoals e-mail, telefoon of fysiek adres.
  • Actieknoppen: Voeg een call-to-action knop toe aan je Instagram profiel, zoals “Bestel eten,” “Boek nu” of “Reserveer.”
  • Instagram Story Hoogtepunten: Maak Story Hoogtepunten zodat mensen gemakkelijk relevante informatie kunnen vinden. Categoriseer je Hoogtepunten op basis van de soorten Stories die je merk meestal maakt.
  • Pagina: Koppel je Instagram bedrijfsprofiel aan je Facebook bedrijfspagina.

n zakelijk Instagrampagina en zakelijke Facebookpagina koppelen

Nu komen we bij het meest leuke en spannende onderdeel aan van dit artikel: het koppelen van Instagram met je zakelijke Facebookpagina. Heb je nog geen zakelijke Facebook bedrijfspagina? Lees dan hier hoe je een zakelijk Facebook bedrijfspagina kan aanmaken. Wil weten hoe je een zakelijk Instagram account kan koppelen met je zakelijk Facebook bedrijfspagina? Dit doe je als volgt:

  • Ga binnen de Instagram app naar het account dat je wilt koppelen.
  • Ga naar je profiel en tik op de knop “Bewerken” onder je profielfoto.
  • Selecteer ”Pagina” onder ”Openbare bedrijfsinformatie.”
  • Klik op ”Een bestaande pagina koppelen.”
  • Selecteer de pagina waarmee je wilt koppelen.
  • Klik op “Klaar” nadat je een pagina hebt geselecteerd.

Nu is alles gereed om aan de slag te kunnen gaan. Zou je ook wat beter willen begrijpen wat voor voordelen het biedt. Onderstaand de vier voordelen van een zakelijk Instagram account.

Vier voordelen van een zakelijk Instagram account

Voordeel 1: Statistieken

Dit vind ik persoonlijk het belangrijkste voordeel. Je kan namelijk de statistieken van je Instagram account zien. Denk dan aan het percentage man/vrouw, het aantal profielbezoeken, aantal interacties, aantal weergaven en aantal websiteklikken. Deze gegevens vormen een belangrijk onderdeel van evalueren hoe jouw Instagram posts presteren en combinatie naar het waarom. Op welk tijdstip van de dag kun je het beste posts plaatsen, maar dan vooral ook wanneer niet. Zo kun je dat ook combineren door bepaalde posts voor vrouwen op een ander dag en tijdstip te plaatsen dan een post die zich meer op mannen toespitst.

Voordeel 2: Extra marketing functionaliteiten binnen Instagram

Het hebben van een zakelijk Instagram account heeft ook als voordeel dat je meer marketing/advertentie mogelijkheden hebt binnen het platform. Wanneer de koppeling tussen Facebook en Instagram is gemaakt, kan je namelijk beginnen met het promoten van berichten en andere content.

Dit kan zowel met foto’s en video’s in de tijdlijn, maar ook door middel van betaalde Stories. Trek de aandacht met één enkel beeld of toon al je producten in een handige carrousel of collectie.

Je bent in staat om daar bepaalde keuzes te maken, de te bereiken doelgroep heel specifiek te selecteren. Selecteer interesse, gedrag, op locatie of andere demografische gegevens en je spendeert je advertentiebudget aan alleen écht relevant publiek.

Voordeel 3: Contactmogelijkheden

Doordat de bedrijfsinformatie op Instagram makkelijk te vinden is, kan iemand meteen bellen, e-mailen of een routebeschrijving opvragen wanneer ze de Instagrampagina bezoeken.

Dit is ontzettend handig voor het promoten van producten of het aanbieden van een lokale dienst. Dan kunnen geïnteresseerden meteen de benodigde informatie opvragen.

Voordeel 4: Je hebt toegang tot het taggen van producten in berichten en Stories

Je kunt ook je producten ‘taggen’ in posts en Stories. Eén van de eisen om toegelaten worden tot de functionaliteit ‘Shoppen op Instagram’ is dat je een goedgekeurd zakelijk Instagram account hebt. Maar wat is dat Shoppen op Instagram?

Wanneer je bijvoorbeeld t-shirts verkoopt en je een foto van het t-shirt plaatst op Instagram, dan kan je het product als het ware taggen. Op het moment dat iemand dan op het product klikt, kan hij meteen naar de juiste pagina op de website gaan en het product kopen. Dit kan dus leiden tot directe sales via Instagram!

Mocht je nog andere vragen hebben over het gebruik van Instagram. Neem dan vooral contact met ons op.

Je kunt ons telefonisch bereiken via 040 304 67 55 (geopend van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30) of laat een berichtje achter via het onderstaande contactformulier.

Contactformulier