Home » Online marketing » Google shopping

google shopping

Veel mensen zijn er lang mee bezig; online shoppen. Google Shopping maakt dit nog vele malen makkelijker. Bovenaan in Google verschijnen de gezochte producten, met afbeelding, prijs en andere informatie van enkele websites. Klik je hier op? Dan ga je als consument direct naar het product in de webshop, klaar om te bestellen. Een manier van conversies binnenhalen, zonder dat hier veel stappen aan te pas komen. Daarom is Google Shopping een steeds populairder wordende vorm van SEA.

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is één van de vele vormen van Google Ads, ookwel SEA, die er momenteel bestaan. Het combineren van Google Shopping, met bijvoorbeeld zoekwoordadvertenties kan een mooie manier zijn om jouw online conversie te optimaliseren. Het creëren van de juiste Google Shopping advertentie is echter niet eenvoudig. Je wilt de juiste informatie geven aan de klanten, de perfecte foto gebruiken en jouw prijs op de best mogelijke manier weergeven. Maar je hebt hier niet al te veel ruimte voor. Dit kan Google Shopping lastig maken om zelf in te richten.

Waar moet je op letten bij Google Shopping?

Google Shopping bestaat uit verschillende aspecten. De juiste advertentie voldoet aan de zelfde hoofdregels. De foto van jouw product moet zich onderscheiden van de andere producten in het rijtje, en de afmetingen moeten overal goed zijn; zowel op desktop als op mobiel. Daarnaast moet de korte titel die je jouw product kan geven kort en bondig zijn, en idealiter ook een USP van jouw product bevatten. Ten slotte is het van belang dat de prijs van jouw producten op de beste manier weergeven wordt. Is het bijvoorbeeld interessanter om een product te adverteren dat gratis verzendkosten heeft, of is het interessanter om een bundel te maken voor Google Shopping?

Google Shopping combineren

Zoals al eerder genoemd is Google Shopping een onderdeel van SEA. Dit brede begrip omvat alle manieren van adverteren op Google en andere zoekmachines. Een manier om je ROAS te vergroten, en jouw conversie optimalisatie te verbeteren, is om deze verschillende vormen van SEA te combineren met elkaar. Wij zien dat Google Shopping in combinatie met bijvoorbeeld Google Search en Google Display erg goed kan werken. Hierbij is het dan wel belangrijk dat alles in de juiste huisstijl gebeurt, zodat jouw bedrijf de juiste uitstraling heeft op potentiële klanten.

Google Merchant Center

In Google Merchant Center kun je jouw Google Shopping advertenties instellen. Wanneer je een Google Merchant Center-account voor je bedrijf maakt, geef je informatie door over de producten die je verkoopt in jouw webshop. Zodra er iemand op Google naar een van jouw producten zoekt, wordt de meest relevante advertentie getoond. Zo bereiken potentiële klanten jouw webshop en kunnen zij direct, en zonder afleiding tot aankoop overgaan.

De voordelen van Google Shopping

Google Shopping kan webshops veel voordelen bieden. Voor klanten is het namelijk enorm overzichtelijk, welke producten dat er beschikbaar zijn voor hun zoekopdracht. Dankzij de foto’s die je kunt instellen hebben mensen meteen beeld bij het ontwerp van jouw producten. De prijs die weergeven wordt laat consumenten ook eenvoudig filters instellen, op basis van hun budget en vanwege de titel kunnen mensen ook alvast enkele unieke voordelen van jouw producten lezen. Google Shopping is al met al enorm gebruiksvriendelijk voor consumenten, waardoor het een groot aandeel heeft op het gebied van SEA. Voor jou als ondernemer biedt het je ook veel voordelen:

  • Hoge koopintentie onder website bezoekers.
  • Over het algemeen lagere kosten en een hogere ROAS.
  • Grote zichtbaarheid voor je producten.
  • Een conversie zonder veel navigatie of afleiding. Jouw klanten kunnen eenvoudig overgaan tot aankoop.

Benieuwd wat E-Expansion voor jouw bedrijf kan betekenen?

Je kunt ons telefonisch bereiken via 040 304 67 55 (geopend van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30) of laat een berichtje achter via het onderstaande contactformulier.

Contactformulier