Home » Online marketing » Marketplaces – Bol & Amazon

Marketplaces partner

Steeds meer mensen kiezen ervoor om al hun online aankopen bij een partij als Bol.com of Amazon te doen. Veel merken zijn hierop al actief, maar hoe kun je jouw webshop eenvoudig in Bol.com of Amazon krijgen? Wij hebben hier veel ervaring in en hebben dit voor veel andere merken al gedaan. We helpen jou dan ook graag verder als gespecialiseerde marketplaces partner.

Wat is een marketplace?

Adverteren op digitale marketplaces is sterk in opkomst. Voorbeelden hiervan zijn Marktplaats, Bol.com en sinds kort ook Amazon. Een online marketplace is een e-commerceplatform, waar externe verkopers hun assortiment kunnen plaatsen en verkopen. De transacties worden uitgevoerd door de marketplace, en zij zullen jou als bedrijf ook vereisen om aan hun voorwaarden, op het gebied van verzenden, retourneren en klachtenafhandeling te voldoen. Mede hierdoor zijn marketplaces erg populair; voor veel consumenten voegt het vertrouwen toe bij een online aankoop.

Bol

Bol is de meest populaire online marketplace in Nederland en ook in België begint Bol.com te groeien. Op Bol.com kun je voor vrijwel alles terecht, dus als online webshop kan het dan ook interessant zijn om jouw producten op Bol te plaatsen. 

Voor je dit zo maar doet, is het echter wel van belang dat je dit doet met de juiste gedachte hierachter. Is jouw doelgroep namelijk actief op Bol, kun jij voldoen aan de voorwaarden van Bol en welke extra kosten levert dit je op? Voor de meeste bedrijven is het hoe dan ook interessant om producten op Bol te verkopen, maar of dit ook voor jou het geval is, bespreken we graag onder het genot van een lekker kopje koffie.

Amazon

Amazon is in veel opzichten te vergelijken met Bol.com. Het is het meest populaire online marketplace ter wereld, en evenals bij Bol.com, kun je als consument terecht bij Amazon voor vrijwel alle producten. Dit maakt Amazon ook zo aantrekkelijk voor consumenten, en daardoor ook voor bedrijven. Amazon is in Nederland nog niet de grootste marketplace, maar zeker als je internationale ambities hebt met jouw bedrijf kan Amazon een uitstekende plek zijn om te beginnen in bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk. Ook als bij Bol.com zul je aan enkele voorwaarden van Amazon moeten voldoen, maar vaak is het zo dat de meeste bedrijven dit moeiteloos kunnen.

Organisch groeien op marketplaces

Op marketplaces heb je ook te maken met je organische vindbaarheid. Het werkt iets anders als in Google, maar de hoofdregels zijn te vergelijken als bij SEO. Zo is jouw titel van groot belang, evenals als subtitels in jouw productomschrijving. Als je jouw titel en productomschrijving in orde hebt, is de kans al groot dat je redelijk hoog op marketplaces komt te staan. Overige aspecten die hierbij helpen is een goede bedrijfsscore volgens de regels van marketplaces, reviews van klanten en verkopen. 

Adverteren op marketplaces

Naast organisch groeien op marketplaces, kun je er ook voor kiezen om te adverteren op marketplaces. Wij bij E-Expansion helpen je van A tot Z met marketplaces, dus kunnen je ook helpen met adverteren op Bol.com of Amazon. Adverteren op deze platformen kan je de volgende voordelen opleveren:

Hoge conversie onder bezoekers

De conversie op marketplaces advertentie is erg hoog. Dit heeft te maken met de intentie van gebruikers van marketplaces. Mensen die op Bol.com of Amazon iets opzoeken, zijn hoogstwaarschijnlijk in staat om snel een aankoop voor dit product af te sluiten. Valt jouw advertentie in de smaak, kloppen jouw voordelen, prijs en de reviews van eerdere klanten? Dan is de kans groot dat een nieuwe bezoeker ook tot aankoop overgaat!

Visuele advertenties

Advertenties op Bol.com of Amazon kun je erg visueel maken. Je hebt een thumbnail foto, waar je erg creatief mee kunt zijn. Kies er bijvoorbeeld voor om USP’s in te zetten, of zorg er met wat unieke kleuren voor dat jouw advertentie opvalt. Daarnaast kun je ook de titel op marketplaces erg lang maken. Zo kun je direct al de grootste voordelen van jouw product benoemen.

Adverteren met een flexibel budget

Op marketplaces kun je ook met enorm flexibele budgetten adverteren; je kunt dit al met enkele euro’s per dag. Zo kun je voorzichtig advertentiecampagnes uitproberen en opschalen wanneer de campagnes in de smaak vallen. Ook kun je er binnen enkele seconden voor kiezen om jouw advertentiebudget te verlagen, gewoon voor als je jouw online marketing focus ergens anders op wilt hebben.

Korte customer journey

Ten slotte is het voordeel van adverteren op marketplaces, of verkopen op marketplaces in het algemeen, dat klanten een extreem korte customer journey ondergaan. Als klant zoek je op het product dat jij wilt. Klikt een klant dan vervolgens op jouw advertentie? Dan hoeft hij, in tegenstelling tot Google, niet nog heel jouw website af te gaan voor hij de juiste producten heeft gevonden. Dit gebeurt namelijk al op de marketplace zelf, dus als klanten geconfronteerd worden met jouw reclame, zitten ze al zover in de customer journey, waardoor klanten sneller overgaan tot een aankoop.

Benieuwd wat E-Expansion voor jouw bedrijf kan betekenen?

Je kunt ons telefonisch bereiken via 040 304 67 55 (geopend van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30) of laat een berichtje achter via het onderstaande contactformulier.

Contactformulier