YouTube SEO

Bij SEO denken we voornamelijk aan Google maar ook binnen YouTube kan je video’s onder de aandacht brengen. Hoe dan? Hieronder lees je handige tips om je YouTube SEO te verbeteren.

Net als Google wil YouTube ‘’de beste’’ zoekresultaten laten zien bij de zoekopdrachten van bezoekers. Jij moet er dus voor zorgen dat je duidelijk aangeeft waar je video over gaat en dat kan uiteraard op verschillende manieren. Als je nieuw bent zal je natuurlijk goed je best moeten doen om de concurrentie in te halen. Gelukkig is dit voor jou niet onmogelijk, als je maar de juiste stappen doorloopt. Onderstaande YouTube SEO tips helpen je daarbij.

Keyword

De eerste stap bij YouTube SEO is het kiezen van de juiste keywords. Waarschijnlijk heb je zelf ook weleens een video gezocht op YouTube en dan kun je ook wel toegeven dat je zoekgedrag anders is dan bij Google. Vandaar dat je zoekwoorden ook niet één op één over kan nemen. Er zijn twee eenvoudige manieren om te kijken welke zoekwoorden interessant zijn.

  • Type binnen YouTube een zoekopdracht in en kijk welke suggesties zichtbaar worden, dit zijn namelijk zoekresultaten die bezoekers geplaatst hebben. Let er wel op dat dit niet meteen wil zeggen dat het goede zoekresultaten zijn voor jouw video.
  • Binnen Google Trends kun je kiezen om te zoeken binnen Google en binnen YouTube. Kies na het invoeren van je zoekwoord(en) op zoeken op YouTube.

Opbouw van de video

De opbouw van de video is zeer belangrijk voor YouTube SEO. Laat in het begin meteen merken waar de video over gaat en wat je gaat bespreken of laat zien. Bezoekers hebben keuze uit miljoenen video’s dus willen snel resultaat anders klikken ze weer verder. Na de intro laat je dus ook precies zien wat je beloofd hebt want dit zorgt voor nieuwsgierigheid. Je krijgt namelijk ”pluspunten” wanneer kijkers je video afkijken en niet snel afhaken.

Als je meerdere video’s hebt wil je uiteraard dat mensen deze ook bekijken. Tip hiervoor is om de bezoekers hiervoor al warm te maken richting het einde van de video. Vertel alvast welk vervolg onderwerp je in de volgende video gaat bespreken bijvoorbeeld. De kans is groot dat ze deze ook kijken omdat je de kijker tevreden gesteld hebt met deze video. Uiteraard geldt voor de volgende video hetzelfde als voor deze video (en uiteraard alle andere video’s) en dat is dat je ze verteld waar het over gaat.

De juiste titel

Zorg ervoor dat je video de juiste titel heeft om de YouTube SEO tot een succes te brengen. Bekijk dus eerst volgens bovenstaande middelen welke keywords bij jou video passen en verwerk deze in je video. Maak hier echter geen opsomming van maar zorg er ook voor dat je een pakkende titel bedenkt waardoor mensen geïnteresseerd raken en je video willen bekijken. Daarnaast is het van belang je titel max. 60 karakters lang is, anders is je titel niet geheel zichtbaar en mis je misschien wel de boodschap van je titel.

Zorg er in ieder geval altijd voor dat jentitel overeenkomt met de inhoud van je video. Is je titel ”De 10 beste tips om fit te worden” maar je video geeft iets heel anders weer dan zullen de kijkers snel afhaken. Dit is uiteraard negatief voor het effect van je video en zal dus ook negatieve effecten hebben op de ranking.

Omschrijving

Naast de titel heb je natuurlijk ook een pakkende omschrijving nodig. Hier kun je grote stappen zetten op het gebied van YouTube SEO omdat je hier veel keywords in kwijt kunt. Hiervoor geldt ook dat je een pakkende omschrijving moet bedenken maar dat je ook de juiste keywords verwerkt in deze beschrijving. Met alleen keywords kom je er niet omdat de tekst dan niemand aanspreekt. Daarnaast moet je ook hier weer beschrijven waar de video over gaat en zorgen dat dit overeenkomt met de video. Beschrijf je dat je een video hebt over de unboxing van een nieuwe iPhone en het is in werkelijkheid een Samsung telefoon dan haken de bezoekers natuurlijk meteen af.

Thumbnail

Al van kleins af aan kijken we liever naar plaatjes dan dat we boeken lezen en schijnbaar nemen we die gewoonte mee als we ouder worden. Ook bij YouTube blijkt dat we eerst naar de plaatjes kijken. Als het plaatje niet aanstaat is de hele video al niet interessant. Er zijn twee manieren om een thumbnail te kiezen. De eerste is een fragment uit je video en de tweede is een thumbnail die je zelf maakt. Wij adviseren om de tweede optie te kiezen omdat je hier zelf precies kan bepalen wat je wil laten zien. YouTube SEO stopt dus niet bij woorden maar geldt ook voor plaatjes.

Overige YouTube SEO tips

Ook met bovenstaande punten is er nog ruimte voor verbetering op gebied van YouTube SEO. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van #hashtags. Hier kan je relevante zoekwoorden in kwijt die ervoor zorgen dat je video eerder gevonden wordt.

Net als bij een website is het interessant om backlinks te gebruiken. Link vanuit je website door naar specifieke video’s of je kanaal en doe dit ook andersom. Vanuit je video kan je een bepaalde pagina van je site uitlichten.

Data is goud en dat geldt ook voor het verbeteren van je YouTube SEO. Zorg er dus voor dat je de data van je video’s analyseert. Er zijn verschillende tools beschikbaar die je inzicht geven in het gedrag van bezoekers op je video’s. Zoek een tool die bij je past en bekijk bijvoorbeeld wanneer mensen afhaken en wat er op dat tijdstip gebeurt in je video’s. Hierdoor weet je wat je zou kunnen aanpassen om zodoende de kijkers langer vast te houden.

Are you ready to boost your business?

Neem contact met ons op voor een kennismakingsgesprek onder het genot van een heerlijke kop koffie!

Contactformulier

Je kunt ons telefonisch bereiken via 040 304 67 55 (geopend van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30) of laat een berichtje achter via het onderstaande contactformulier.