Zakelijke Facebook bedrijfspagina aanmaken

Facebook is nog steeds een erg krachtig medium wat bij kan dragen om de bekendheid van je bedrijf of merk te vergroten. Met behulp van een facebook bedrijfspagina kan je grote aantallen potentiële klanten bereiken en je posts kunnen zich dan ook razendsnel verspreiden. Maar hoe maak je nu een zakelijke facebook bedrijfspagina aan? In deze blog leggen we stap voor stap uit hoe je eenvoudig een zakelijke Facebook pagina aanmaakt.

Stap 1: Maak een persoonlijk profiel aan

Zonder een persoonlijk facebook profiel is het niet mogelijk een om een zakelijke bedrijfspagina aan te maken. Als je nog geen persoonlijk facebook profiel hebt aangemaakt kan je dit eenvoudig doen via de volgende link: www.facebook.com.

  • Een persoonlijk profiel moet je aanmaken onder je eigen naam. Wanneer je dit niet doet en Facebook komt daar achter kunnen zij je profiel blokkeren. Als je liever geen persoonlijk account wilt of verder niets wilt doen met je persoonlijke profiel, kun je je instellingen zo inrichten dat je vrijwel onvindbaar bent. Dit doe je bij de ‘Privacyinstellingen’.
  • De gegevens van beheerders van een Facebook bedrijfspagina zijn niet zichtbaar voor bezoekers of volgers van jouw zakelijke pagina. Dit wil zeggen dat wat je op die pagina schrijft of post gebeurd vanuit de naam van de bedrijfspagina. De naam van het gekoppelde persoonlijke profiel is dus niet zichtbaar voor de bezoekers. Bezoekers zien niet wie de beheerders van de betreffende Facebook bedrijfspagina zijn (tenzij je dit instelt).

Stap 2: Maak een Facebook bedrijfspagina aan

Als je je Facebook bedrijfspagina aanmaakt moet je eerst ingelogd zijn met je persoonlijke pagina. Als je bent ingelogd kan je rechtsboven op het “+” teken klikken en dan vervolgens op “Pagina”. Het is niet toegestaan om een pagina aan te maken namens een organisatie, bedrijf, merk, band of bekend persoon als je niet de officiële vertegenwoordiger bent. In dat geval mag je wel een community aanmaken.

Stap 3: Kies de juiste naam van je pagina

De volgende stap is dat je een naam kiest voor je Facebook pagina. De naam geeft aan je doelgroep aan waar je pagina over gaat en op die naam wordt je gemakkelijk gevonden binnen Facebook.

  • Het kan zijn dat Facebook het niet eens is met je gekozen paginanaam. Je krijgt daar dan een melding van. Waar je naam aan moet voldoen, vind je terug in de richtlijnen voor Facebook-pagina’s. Paginanamen mogen sowieso niet uitsluitend bestaan uit algemene termen als ‘bier’ of ‘boxershorts’. Het gemakkelijkste is natuurlijk om gewoon je merk- of bedrijfsnaam te gebruiken.
  • Heb je je naam bepaald dan kies je de categorie die het beste bij jouw bedrijf past en voeg je een bedrijfsomschrijving toe.

Stap 4: Voeg een afbeelding toe

Als Facebook akkoord gaat met je paginanaam is je pagina direct actief. Het is nu natuurlijk belangrijk dat je deze gaat vullen met informatie over je bedrijf en met de juiste afbeeldingen. Facebook vraagt je dan meteen om een afbeelding toe te voegen. Deze afbeelding wordt ook als profielafbeelding of avatar bij je berichten of statusupdates gebruikt. Het is dus handig om een afbeelding te kiezen die ook in klein formaat nog te herkennen is.

Stap 5: Vul je Facebookpagina

De volgende stap is om je pagina te vullen met interessante, relevante en waardevolle bedrijfsinformatie. Zie je facebook bedrijfspagina als een dynamische website, waarmee je veel meer interactie hebt met mensen dan op je bedrijfswebsite. Je kunt nieuwsberichten of foto’s toevoegen en koppelingen maken met je andere social media kanalen waarop je actief bent. Ook zijn er veel leuke applicaties die je toe kunt voegen aan je pagina, zoals bijvoorbeeld video’s, notities of je e-mailnieuwsbrief.

Vul ook de velden bij onderstaande:

  • De ‘Info knop’ heeft een vast stramien.
  • Bij ‘Gedetailleerde info’ heb je wat meer mogelijkheden om in te vullen wat je relevant vindt voor je bezoekers.
  • Bij ‘Website’ kun je meerdere links zetten.
  • Bij ‘Algemene informatie’ heb je een vrij tekst veld en kun je ook een langere tekst plaatsen, maar realiseer je wel dat Facebook de tekst na ongeveer 10 regels automatisch zal afbreken met een ‘lees meer’ link.

Stap 6: Claim je eigen Facebook-URL

Als je je zakelijke bedrijfspagina hebt aangemaakt krijg je automatisch een URL toegewezen door facebook. Je kunt deze URL wijzigen in een URL naar keuze mits deze natuurlijk nog beschikbaar is. Het handigste is bijvoorbeeld om dezelfde URL te gebruiken als je paginanaam. Het is bovendien handig als je dit adres ook op je visitekaartje en in digitale ondertekening wilt plaatsen.

Stap 7: Promoot je Facebookpagina

Als je je Facebook bedrijfspagina hebt aangemaakt is het natuurlijk belangrijk dat je dit gaat delen om je bekendheid te vergroten. Nodig vrienden, kennissen en zakelijke relaties zoals klanten uit om je bedrijfspagina te “liken”. Ook kun je de Facebook URL van je pagina promoten via je website, Twitter, Linkedin, e-mail etc.

Are you ready to boost your business?

Neem contact met ons op voor een kennismakingsgesprek onder het genot van een heerlijke kop koffie!

Contactformulier

Je kunt ons telefonisch bereiken via 040 304 67 55 (geopend van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30) of laat een berichtje achter via het onderstaande contactformulier.