Home » Welke betaalmethoden moet ik aanbieden in mijn webshop?

Welke betaalmethoden moet ik aanbieden in mijn webshop?

De verschillende betaalopties in jouw webwinkel bepalen mede het succes van je webshop. Het is erg belangrijk om alle betaalmogelijkheden aan te bieden die aansluiten bij de betaalbehoefte van je (potentiële) klant. Een consument zal sneller overgaan tot een aankoop wanneer de gewenste online betaalmethode wordt aangeboden. Als eigenaar van een webshop kun je kiezen uit zeer veel verschillende betaalmethoden. Welke oplossingen zijn nou juist populair / belangrijk? Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende vormen?

De populairste betaalmethoden

De keuze voor de juiste online betaalmethoden hangt samen met het product of dienst dat wordt aangeboden en de potentiële klant. Over het algemeen is het verstandig om te beginnen met een selectie betaalmethoden waarvan je weet dat het populair is binnen de markt waarop de online business gericht is. Voor veel Nederlandse webshops is het aan te raden om te starten met iDeal. Daarnaast ben je verplicht om een achteraf-betaalmethode aan te bieden, zoals acceptgiro of creditcard.

iDeal

Wanneer een consument ervoor kiest om met iDeal te betalen, wordt hij vanuit de webwinkel direct naar de eigen vertrouwde bankomgeving geleid. Ook voor jou is iDeal een veilige manier om betalingen af te handelen omdat het bedrag meteen van de rekening van de consument wordt afgeschreven zodra hij betaalt.

Creditcard

Wereldwijd is het online betalen met een creditcard een veelgebruikte methode waardoor het erg interessant kan zijn om deze manier van betalen aan te bieden. De aansluiting is echter pas rendabel wanneer er een flink aantal transacties plaatsvindt of wanneer je producten in het hogere prijssegment verkoopt. Dit komt omdat de kosten voor acceptatie en aansluiting van creditcards erg hoog zijn vergeleken met andere betaalmethoden. Daarnaast kan het aanvraagproces voor creditcards een aantal weken duren. Verder is het online betalen met een creditcard fraudegevoelig omdat een transactie tot zes maanden teruggeboekt kan worden.

PayPal

PayPal wint steeds meer terrein in ons land. Wereldwijd wordt deze betaalmethode door meer dan honderd miljoen mensen actief gebruikt. Wanneer je overweegt om buiten de landsgrenzen te ondernemen, is PayPal zeker het overwegen waard. Je kunt PayPal vergelijken met een online portemonnee. Consumenten storten geld vanaf hun bankrekening of creditcard in deze portemonnee. Met dit geld kunnen ze online betalen. Om optimaal gebruik te kunnen maken van PayPal moet je als webwinkelier een zakelijk account aanmaken. Wanneer je niet direct creditcards wil of kan accepteren, is PayPal een mooi alternatief. Zonder het aanvraagproces van creditcards te doorlopen kun je op deze manier toch creditcard-betalingen ontvangen.

Achteraf betalen

Achteraf betalen wordt steeds gebruikelijker. Wanneer je als webwinkelier achteraf betalen aanbiedt, krijgt de consument met het bestelde product een factuur meegestuurd. Het grote verschil met een acceptgiro is dat de aanbieder van deze betaalmethode het betaalproces van de webwinkelier overneemt inclusief het betalingsrisico. Aanbieders zijn onder andere Klarna en AfterPay.

Bankoverschrijving

Net als bij iDeal gebeurt ook de betaling door middel van een bankoverschrijving binnen de online bankomgeving van de consument. Veel klanten vinden het fijn dat ze zelf het moment van betalen kunnen kiezen. Dit kan potentiële klanten overhalen om daadwerkelijk een aankoop te doen in de webshop. Een nadeel kan zijn dat je het verschuldigde bedrag laat of zelfs helemaal niet ontvangt. Dit risico kun je beperken door de bestelling pas te versturen wanneer de betaling is voldaan. Maar dit kan de klanten weer afschrikken. Ook kan het zijn dat de consument het betalingskenmerk of het verschuldigde bedrag verkeerd invult met vervelende vertragingen als gevolg.

Cadeaubon

Een cadeaubon is uiteraard ook een betaalmethode, al is dat misschien niet iets waar je gelijk aan denkt als webwinkelier. Logisch, want de cadeaubon kun je eigenlijk – veel meer dan de hierboven genoemde online betaalmethoden – zien als een marketingmiddel. Uiteraard, consumenten kunnen met een cadeaubon betalen maar het (digitale) papiertje wordt vooral gebruikt om consumenten naar je webshop te leiden.

Payment Service Providers

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het kiezen van de juiste betaalmethoden, dan kan het zinvol zijn om eens aan te kloppen bij een Payment Service Provider (PSP). Natuurlijk kun je ook gebruikmaken van je eigen bank of een acquirer maar PSP’s zijn gespecialiseerd in online betalingsverkeer. Ook kun je door het uitbesteden van het betaalproces de nodige kosten besparen.

Het grootste voordeel van PSP’s is dat zij verschillende online betaalmethoden binnen één internetkassa kunnen combineren zodat de transactieverwerking goedkoper kan worden verzorgd. In de meeste gevallen betaal je per betaalmethode een percentage van het transactiebedrag of een vast bedrag per transactie aan de PSP. Sommige PSP’s rekenen zowel een percentage als een vast bedrag per transactie. Wil je meer weten over wat voor jouw de beste Payment Provider is? Neem dan contact met ons op en wij voorzien je graag van advies!

Conclusie

Om het betalingsverkeer te regelen heb je drie mogelijkheden: je kunt alles zelf doen, je kunt het gedeeltelijk uit handen geven aan een distribuerende PSP of je laat het beheer van je online betalingen over aan een collecterende PSP. Bij het maken van een keuze is het goed om te kijken naar de grootte van het bedrijf, de betaalmethoden die je wilt aanbieden en de manier van werken die je zelf prettig vindt.

Wil je advies over de beste optie voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op!

Je kunt ons telefonisch bereiken via 040 304 67 55 (geopend van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30) of laat een berichtje achter via het onderstaande contactformulier.

Contactformulier