Conversie optimalisatie
Wat is conversie optimalisatie precies?
De definitie van conversie optimalisatie, ook wel ‘conversie marketing’ genoemd, is het optimaliseren van je online conversies. Een conversie is een gewenste actie die bezoekers op jouw website / webshop doen. Dit kan bijvoorbeeld zijn:
- Een offerteaanvraag
- Een bestelling
- Een telefoontje
- Een aanmelding op een programma
- Een inschrijving op een nieuwsbrief
- Etc.
Al deze conversies (doelen) kun je meetbaar maken in Google Analytics. Het gemiddelde conversiepercentage bij het genereren van leads ligt rond de 1% en bij webwinkels tussen de 1% en de 5% (afhankelijk van de situatie). Dit betekent dat 1% tot 5% van jouw bezoekers uiteindelijk overgaat tot een aankoop.
Een hoger conversieratio betekent meer conversies
Wanneer we de conversie willen verhogen van je website/webshop hangt dit samen met een verzameling van acties die ertoe leiden dat bezoekers gaan converteren. Je website wordt effectiever en beter in staat om leads te genereren en/of nieuwe klanten te verwelkomen. Deze conversie verhogende acties hebben dus niet direct invloed op het aantal bezoekers dat op jouw domein komt, maar hebben direct invloed op de effectiviteit van jouw webshop/website.
Hoe hoog is jouw conversieratio?
Ben jij op de hoogte hoe hoog jouw huidige conversieratio is? En zou je deze verder willen verbeteren om nog meer resultaat te kunnen halen?