Home » Online marketing » Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie

Veel mensen denken dat om online meer te verkopen, je meer bezoekers op jouw webshop of website nodig hebt. Maar wat als je kritisch gaat kijken om meer te halen uit de bezoekers die nu op jouw website komen? Met de juiste conversie optimalisatie kun je jouw bedrijf een flinke boost geven! Meer weten over hoe wij dit voor jouw website of webshop kunnen realiseren?

Wat houdt conversie optimalisatie in?

De definitie van conversie optimalisatie, ook wel ‘conversie marketing’ genoemd, is het optimaliseren van je online conversies. Nu had je dit ook in de grote Van Dale kunnen vinden, maar wat houdt conversie optimalisatie nu echt in? Wat we hiervoor doen is kritisch kijken naar verschillende punten op jouw website of webshop. Er zijn namelijk enkele punten die jouw conversie kunnen boosten, maar ook zijn er veel aspecten, die jij als ondernemer misschien niet eens doorhebt, waardoor bezoekers niet tot conversie overgaan. 

Een hoger conversieratio betekent meer conversies

Wat wij bedoelen met een conversie is een gewenste actie die bezoekers op jouw website of webshop doen. Dit kan bijvoorbeeld zijn:

  • Een offerteaanvraag
  • Een bestelling
  • Een telefoontje
  • Een aanmelding op een programma
  • Een inschrijving op een nieuwsbrief

Al deze type conversies kun je meetbaar maken in Google Analytics. Het gemiddelde conversiepercentage bij het genereren van leads ligt rond de 1% en bij webwinkels tussen de 1% en de 5% (afhankelijk van de situatie). Dit betekent dat 1% tot 5% van jouw bezoekers uiteindelijk overgaat tot een aankoop. De vraag is echter, hoe we dit percentage zo hoog mogelijk kunnen maken bij jouw webshop. 

Waarom is een conversieratio belangrijk?

Het conversieratio is naar onze mening, misschien wel het belangrijkste statistiek van webshops en websites. Het laat je namelijk zien welke mogelijkheden er nog zijn, om kosteloos een groei in je omzet te realiseren. Met enkele simpele aanpassingen, op het gebied van neuromarketing kunnen we ervoor zorgen dat jouw conversieratio omhoog gaat. Door je te richten op conversie optimalisatie heb je hetzelfde aantal bezoekers op jouw website, vergelijkbare marketingkosten, maar eindig je met meer klanten en meer omzet!

Hoe kunnen we jouw conversieratio optimaliseren?

Dit is erg moeilijk te zeggen. Elke website is namelijk uniek, en daarom is het belangrijk dat we jouw website grondig onder de loep nemen. Zo kunnen we in kaart brengen, wat alle positieve punten zijn die al actief staan op jouw website, en kunnen we ook kijken waar er nog ruimte voor verbetering is. Dit is voor elke markt en voor elk bedrijf anders. Jouw website moet bijvoorbeeld betrouwbaar overkomen om je kans op conversie te vergroten, maar dit moet niet ten koste gaan van jouw huisstijl of branding. Om hier de precieze balans in te vinden en om de mogelijkheden te bespreken op het gebied van conversie optimalisatie voor jouw webshop of website, maken we graag een keer kennis onder het genot van een lekkere kop koffie. 

Hoe hoog is jouw conversieratio?

Ben jij op de hoogte hoe hoog jouw huidige conversieratio is? En zou je deze verder willen verbeteren om nog meer resultaat te kunnen halen?

Benieuwd wat E-Expansion voor jouw bedrijf kan betekenen?

Je kunt ons telefonisch bereiken via 040 304 67 55 (geopend van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30) of laat een berichtje achter via het onderstaande contactformulier.

Contactformulier