Vergroot je zichtbaarheid met Local SEO

Wat is Local SEO?

Local SEO is een strategie gericht op het vergroten van je online vindbaarheid. Er worden dagelijks miljoenen zoekopdrachten verricht waarin mensen op zoek zijn naar een lokale specialist in hun regio. Door Local SEO toe te passen vergoot je de kans dat jouw bedrijf, bij de juiste zoekopdrachten, zichtbaar wordt en dus ook dat mensen uit jouw regio zaken met je willen doen.

Hoe belangrijk is Local SEO?

Online zoeken wordt steeds populairder want de oude vertrouwde Gouden Gids en het telefoonboek zie je haast nergens meer.

Google heeft een onderzoek laten uitvoeren met betrekking tot lokale zoektermen waaruit gebleken is dat van de miljarden zoekopdrachten die dagelijks verwerkt worden, bijna de helft een lokaal gerichte zoekopdracht is. Bijkomend interessant punt is dat lokale zoekopdrachten via mobiele apparaten in 78% van de gevallen heeft geresulteerd tot een offline aankoop.

Geconcludeerd kan worden is dat de consument bij lokale zoekopdrachten een grotere koopbereidheid heeft.

De beste local SEO strategie

Wanneer je een goede Local SEO strategie wilt opzetten voor jouw onderneming zijn de volgende vijf stappen van essentieel belang:

  1. Maak jouw Google Mijn Bedrijf pagina aan
  2. Verzamel online reviews en ga hier actief mee om
  3. Zorg voor een goede website die goed gevonden wordt
  4. Zorg ervoor dat jouw bedrijfsgegevens vermeld worden in online adressenbestanden
  5. Zorg ervoor dat je actief bent en blijft op social media zoals Facebook, Instagram en LinkedIn

Verder in dit artikel ga ik verder in op de bovenvermelde vijf onderdelen.

1. Maak jouw Google Mijn bedrijf pagina aan

Als eerste stap is het belangrijk dat je een pagina aanmaakt bij “Google Mijn Bedrijf”. Google heeft op basis van alle gegevens die zij zelf verzamelen van vrijwel alle bedrijven in Nederland, een Google-vermelding gemaakt. Claim je pagina als bedrijf zijnde en vergroot daarmee de kans dat je op de eerste pagina in Google te zien zal zijn.

Het claimen van uw bedrijfsvermelding in “Google Mijn Bedrijf” is gratis. Nadat je je pagina hebt aangemaakt ontvang je een verificatie code per post op het opgegeven adres. Wanneer je deze hebt ontvangen kan je verder en vul je alle velden volledig en correct in. Google geeft aan wanneer je alle benodigde gegevens ingevuld doordat de indicator op 100% staat.

2. Verzamel online reviews en ga hier actief mee om

Reviews zijn steeds belangrijker, mensen geven online hun mening over een dienst, een product of service van een bedrijf. Deze beoordelingen worden uitgedrukt in sterren. Het verkrijgen van een zo hoog mogelijke waardering voor jouw onderneming heeft een positief effect op jouw bedrijfsresultaat. De kans dat je zelf kiest voor een bedrijf met minimaal 4 sterren, is natuurlijk veel hoger dan dat je voor een vergelijkbaar bedrijf kiest met slechts 2 sterren.

Een bedrijf dat geen reviews heeft, legt het vaak al snel af tegen vergelijkbare bedrijven waar mensen online wél enthousiast over zijn. Het structureel werken aan het verkrijgen van reviews zou een vast onderdeel moeten zijn van uw Local SEO strategie. Dat kan al door gebruik te maken van de gratis reviews van Google. Als je in grotere volumes reviewverzoeken uit wilt sturen dan zou je gebruik kunnen maken van Trustpilot.

3. Zorg voor een goede website die goed gevonden wordt

Zorg ervoor dat je website goed is geoptimaliseerd op het gebied van SEO. Hierdoor wordt je site beter begrepen door Google en kan er meer relevanter verkeer naar je website geleid worden. Google heeft in de laatste jaren al diverse grote updates doorgevoerd die ervoor zorgen dat het algoritme van Google jouw website niet alleen kan doorzoeken op specifieke woorden. Google kan nu ook de context van de inhoud doorzoeken en begrijpen, Google weet het verschil tussen een bus waarin u wilt rijden en een bus waarin u iets op wilt bergen.

Het algoritme van Google kun je zo langzamerhand gerust zien als een voorbeeld van kunstmatige intelligentie. Om jouw website Local SEO vriendelijk te maken, is het verstandig om al jouw producten of diensten duidelijk op je website te vermelden. Daarnaast kan je Local SEO toepassen om ervoor te zorgen dat je ook plaats- of regio gebonden zoektermen binnen weet te halen.

4. Zorg ervoor dat jouw bedrijfsgegevens vermeld worden in online adressenbestanden

Het is voor Google erg belangrijk dat je bedrijf overal wordt vermeld met dezelfde bedrijfsnaam, hetzelfde adres, telefoonnummer en websitenaam. Wanneer je op de ene website het ene telefoonnummer vermeldt en op Google Maps weer een heel ander nummer kan dit voor verwarring zorgen. Dat kan Google niet waarderen. Zorg er dus voor dat consequent bent met het delen van informatie.

5. Zorg ervoor dat je actief bent en blijft op social media zoals Facebook, Instagram en LinkedIn

Met behulp van Local SEO wordt je bedrijf online eenvoudiger gevonden. Alleen al op Facebook zijn in Nederland ruim 6 miljoen mensen dagelijks actief. Hier zitten ongetwijfeld potentiële klanten bij voor jouw bedrijf.

Het feit dat je jouw sterrenwaardering op Facebook kan weergegeven in uw bedrijfsvermelding in Google, zou voldoende reden moeten zijn om een bedrijfspagina op Facebook aan te maken.

Local SEO toepassen binnen jouw onderneming?

Ben je geïnteresseerd in een goede Local SEO marketing strategie voor jouw onderneming? Wij helpen je natuurlijk graag verder en nodigen je graag uit voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Are you ready to boost your business?

E-Expansion - Logo - met tekst

Contactformulier

Je kunt ons telefonisch bereiken via 040 304 67 55 (geopend van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30) of laat een berichtje achter via het onderstaande contactformulier.